in hoeverre is een roman of film geschikt om mensen een beeld te geven van een andere werkelijkheid dan die waarin zij leven?

deze vraag moet ik met geschiedenis beantwoorden en ik vroeg me af wat jullie zouden zeggen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bijna elke film en elk boek laat de kijker/lezer kennis maken met een andere werkelijkheid. Hoe wáár die andere werkelijkheid is, hangt ervan af hoe de roman/film is geschreven/gemaakt. Er zijn historische romans waar geen fluit van klopt, en er zijn er die de historische werkelijkheid (voor zover die bekend is natuurlijk!) uitstekend volgen.
Hetzelfde geldt voor films, series en documentaires. De docu's van bijvoorbeeld National Geographic Channel zien er altijd heel geloofwaardig uit, maar kenners halen daar de ene na de andere fout uit. Als je een serie als The Tudors gebruikt voor je geschiedenislessen, ben je onverstandig bezig, alleen al omdat kleding en haardracht niet kloppen. Maar Het Verre Paradijs, een boek van M.M. Kaye, beschrijft het leven van twee verzonnen hoofdpersonen tegen een historische achtergrond die echt is gebeurd, nl. de tweede oorlog van de Britten tegen de Afghanen, eind negentiende eeuw. Het antwoord is volgens mij dus "Ja, máár..."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

JA natuurlijk,want een film loopt vrijwel altijd álles heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders dan bij mij ,bij jou etc. In vrijwel elke roman eigenlijk nét zo ! Dus is het antwoord : JA

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand nu vanuit zijn eigen werkelijkheid naar een andere werkelijkheid kijkt, zal hij de verschillen groot vinden en dardoor de andere werkelijkheid niet geloven. Als je echter door een roman of een film mensen stapje voor stapje die andere werkelijkheid inbrengt, zullen zij uiteindelijk die andere werkelijkheid wel gaan begrijpen of geloven. De film "A beautiful mind" is daar een goed voorbeeld van.
Als ik zeg het is wit en jij zegt dat het zwart is, dan zal jij mij niet geloven. Maar als ik zeg dat er misschien tussen het zwart wel een enkel wit dingetje zit, zal je misschien wel geloven. Dan heb ik je dus van je oorspronkelijke standpunt afgehaald en ben je in beweging gekomen naar mijn werkelijkheid toe. (En zo werkt reclame en propaganda ook).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed geschreven boek of een goed gemaakte film (dus met GELOOFWAARDIGE mensen in een andere, spannende, interessante omgeving) zijn beide bij uitstek geschikt om je info te geven over een andere werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide zijn daarvoor heel geschikt omdat je door beelden of via woorden mensen een andere kijk op het leven kunt geven.