Wat beteken de letters SS op de kop van een oud stenen grenspaaltje?

Vandaag na een tip een grenspaaltje op privéterrein aangetroffen. Het paaltje moet meer dan 150 jaar oud zijn gezien de geschiedenis van het betreffende gebied.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, afgekort tot 'SS', is in 1863 opgericht en was één van de twee spoorwegmaatschappijen die Nederland tot 1938 kende tot de fusie die tot de NS leidde. In Baarn kun je nog een fraai staaltje van die geschiedenis aantreffen in de vorm van twee stations op een steenworp afstand van elkaar.

Ik denk, mede gezien de belangstelling van http://www.railtrash.net/ dat je het in de richting van een afbakening van de spoorwegen van anderhalve eeuw geleden moet zien. Een boeiend stukje recente historie. Ik zou contact opnemen met iemand achter Railtrash.

Toegevoegd na 22 uur:
"Alleen een paaltje 'SS' bij de spoorwegovergang over de Rijksweg herinnert aan de Staatsspoorwegen. Deze maatschappij veranderde op 1 januari 1938 in de N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitermate irritante gewoonte is dat van je, Kees,om steeds je behoefte voor mijn deur te doen! Ik geef jou dus maar de plus, die ik mezelf al had toebedacht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry dat mijn antwoorden niet te hachelen voor je zijn... Dank voor je punt! :-)

Andere antwoorden (2)

Schutzstaffel, ofwel ‘bewakingseenheid’, partijleger van de Duitse NSDAP.

De manschappen van de SS onderschreven de ideologie van het Nationaal Socialisme. De SS was in eerste instantie opgericht ter bescherming van Hitler en zijn partijgenoten.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik neem aan dat je zo'n paaltje bedoel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
150 jaar geleden moest Hitler nog geboren worden, dus als de leters op het paaltje inderdaad 150 jaar oud zijn, dan lijkt mij dit een verklaring met een sterk vooruitziende bik ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo'n paaltje is het ongeveer, maar dan met de letter op de vlakke bovenzijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ondersteun het vorig antwoord maar ik denk dat het geen paaltje van 150 jaar oud is. Ik denk ook eerder aan SS als in Schutz Staffel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ss heeft nooit zulke paaltjes geplaatst in de 2e wereld oorlog en als iemand het bewijs heeft met onderbouwing dat het wel zo is dan mag diegene mij dat vertellen
Zie Grenspalen in Nederland, T.Brouwer,1978.
Na vluchtig dit boek bekeken te hebben niets gevonden met SS. Zijn er in de buurt landgoederen of eigenaren beginnend met S. Staatsbosbeheer bestond 150 jaar geleden nog niet Dus S. van Staat likt mij niet.
Verder zoeken voor u. Wellicht historische kranten ?