Hoe is de eerste wereldoorlog precies begonnen?

Ik weet dat er een Oostenrijkse kroonprins werd vermoord in Sarajevo. Waarom bemoeiden alle landen zich er toen mee?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De Europese landen werden sinds het midden van de 19e eeuw beheerst door sterke nationalistische gevoelens. Er was dus sprake van een enorme competitiedrang en die drang zocht naar een uitweg. Men had die competitie natuurlijk ook via de handel kunnen beslechten, maar als de kaarten ongelijk zijn verdeeld, Duitsland was een zeer jonge staat en had geen koloniën, dan vindt men gauw een stok om de hond te slaan (in dit geval die kroonprins).
Men sprak van 'ein frischer, fröhliger Krieg', men had geen flauw idee waartoe deze rampzalige oorlog zou leiden, men dacht dat het wel binnen een half jaar beslecht zou zijn; need I say more?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wel, Oostenrijk en Hongarije begonnen meteen om een ultimatum te stellen aan een koningdom Servië, die op zijn beurt weer vriendjes was met Rusland. Duitsland ging toen Oostenrijk en Hongarije helpen, Frankrijk had een verdrag met Rusland en stond dus weer aan de andere kant, Engeland verklaarde de oorlog aan Duitsland, kortom binnen no time hadden de partijen allianties gevormd die tegen over elkaar stonden.
AWM
14 jaar geleden
Tja, goeie vraag, lang antwoord. Iedere week probeer ik wat meer te begrijpen van die Grote Oorlog door een verhaal toe te voegen aan mijn podcast Veertien Achttien, die net zolang duurt als de oorlog zelf. Luister maar: www.veertienachttien.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moord op Frans Ferdinand was misschien de directie oorzaak maar die oorlog was er toch gekomen. Er speelden allerlei internationale sentimeneten en mede door allerlei bondgenootschappen kwam van het één het ander. Naar mijn mening is er geen compleet antwoord te geven op deze (interassante) vraag. Neemt niet weg dat we het wel kunnen proberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de aanleiding was inderdaad de moord op Frans ferdinand, maar er zijn nog vele andere oorzaken die meespeelden:

-het imperialisme (streven naar kolonies, en dus land veroveren)
-militairisme
-er was al een wapenwedloop aan de gang
- alle bondgenootschappen (triple entente en de centralen)

Er was dus al redelijk veel spanning in europa, en dat brak los toen F.F. werd vermoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je nog meer over geschiedenis wil weten zou ik hier eens kijken. best interessant.
http://geschiedenissen.blogspot.com/