Was de familie Koops van t'Jagt van adel ?

Mijn Oma haar meisjes naam was Koops van t'Jagt . Oma was niet zo spraakzaam maar als ze vroeger bij ons thuis logeerde zei ze wel als je mensen tegenkomt met de zelfde naam dan is dat familie van mij. Ze heeft wel eens door laten schemeren met weinig woorden dat ze van ( verarmde ) adel was. Ik kan het haar niet meer vragen want ze is op in 1967 op 85 jarige leeftijd overleden .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Nee, het is alleen een adresnaam die is gekoppeld aan de voornaam Koop (een verkorte vorm van Jacobus), met genitief -s. De naam betekent: de zoon van Koop die op de boerderij met de naam 't Jagt woont.
Als je zoekt in genealogische registers zul je ontdekken dat dan ook veel voorouders landbouwer van beroep waren. Dus van eenvoudige komaf.
Amadea
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, waarschijnlijk niet, staat er niet tussen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_adellijke_families_(naar_titel)

Maar als je zeker wil zijn:
http://www.adelinnederland.nl/veel-gestelde-vragen/

"In mijn familie is er het verhaal dat wij van adel zijn. Wat nu?
Ga er gerust vanuit dat dit verhaal niet klopt. Bij twijfel: informeer bij de Hoge Raad van Adel en deze zal dit bevestigen: www.hogeraadvanadel.nl "