Ik heb een neef die neef heeft een dochter dat is mn achternicht maar zij heeft nu een dochter, wat ben ik voor haar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben je een neef of een oom van je neef?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een verre achternicht of jij van haar een verre achteroom . Het Nederlands is hier te beperkt in

Antwoorden (2)

Dat is de dochter van je achternicht en daar hebben wij geen ander woord voor. Dus de dochter van je achternicht is ook een achternicht.

Toegevoegd na 4 dagen:
Je achternicht is een 'leeftijdsgenoot' ofwel generatiegenoot, een dochter daarvan heeft geen andere naam , die is er niet. Het is familie, verre familie.

Omdat in het Engels wel een onderscheid gemaakt wordt, niece/cousin en nephew/cousin, ligt het daar weer anders. De dochter van mijn zus is mijn 'niece' en de dochter van mijn tante is mijn 'cousin', dan zou zo'n benaming ook weer anders doorwerken (maar dat weet ik niet meer precies.)

Is vraagsteller een VROUW/meisje [of MAN/jongen]
wier moeder een neef (leeftijd moeder?) heeft die een neef (leeftijd neef/moeder) heeft , dan is deze een achter-(achter) neef/nicht.
Wij hebben geen verdere benaming dan "achter"-neef/nicht , wij kennen (voor zover ik weet) geen achter-oom of achtertante.

Wel met grootvader, overgrootvader, betovergrootvader etc. (weet niet of ik nog een overovergrootvader vergeet?) :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pieterke
7 jaar geleden
Ik heb geleerd dat dat je achter-achternicht heet.
Maar vraagsteller vraagt wat hij/zij van dit meisje is.
Jij bent voor de dochter van je achternicht een verre achternicht/neef of een
achter-achternicht/neef
7 jaar geleden
Pieterke
7 jaar geleden
Dat ligt er volgens mij aan hoe de relatie met de neef precies in elkaar zit.
Is de neef een zoon van je zus of broer, dan is het volgens mij anders. Dan is zijn dochter inderdaad een nicht en haar dochter een achternicht maar dan is de vraagsteller een oudtante van dat meisje (of een oudoom natuurlijk).
Als de neef een zoon van een oom of tante is dan klopt jouw redenatie wel.