Waar komt de achternaam Petri vandaan?

Ik ben tijdens een stamboom onderzoek de naam Petri tegen gekomen in de 17e eeuw in Amsterdan en ben nieuwsgrierig waar deze naam vandaag komt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K
SimonV
7 jaar geleden
Petri is afkomstig uit het Latijn. Het betekent (van) Petrus.
Maar de naam kan ook afkomstig zijn uit het Grieks. Dan betekent het rots.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik ken iemand die afstamt van Anna Katharina PETRIJ/PETRY, geboren in Oberstein Dld op
26 juli 1897. Haar grootvader heette Franz Philippus (Amsterdam 8-12-1858) Zijn namen komen steeds terug in de familie,net als Anna Catharina (of Katharina) Zij in overleed in Noordwijk op 12 februari 1951

Antwoorden (2)

Volgens deze bron: https://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-petri/I2.php?thumba=46080721 is de familie Petri afkomstig uit Ville-du-Bois, een plaatselijk dal bij Vielsalm in België. Ze vestigden zich begin 17e eeuw zich als landarbeiders in en rondom Schinnen. (zie onderdeel Notities onder de stamboom).
Je vindt het vast ook wel leuk om de verspreiding van de familienaam over Nederland te zien. Hier vind je een kaartje: http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?gba_lcnaam=petri&gba_naam=Petri&nfd_naam=Petri&operator=eq&taal=
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
De familienaam gaat veel verder terug, rond de 15e eeuw bestond er al een Henricus Petri. https://books.google.nl/books?id=hruQ386SfFcC&pg=PA112&lpg=PA112&dq=%22Henricus+Petri%22+1495&source=bl&ots=o6rcDn2ETJ&sig=LH2RtJxiAFGAIARsLjnlMo8Wrz4&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwii5Z2uvJDMAhUJhywKHS20DYEQ6AEIQDAG#v=onepage&q=%22Henricus%20Petri%22%201495&f=false
De herkomst van de naam is een beroep: jager of gevogeltehandelaar.
Petri is afgeleid van het Franse perdrix; Latijn perdix = patrijs, veldhoen.
Bron: https://www.cbgfamilienamen.nl
Bij de achternaam Petri hoort nogal eens de voornaam: Petrus.
De Nederlandse benaming voor Petrus Petri zal zijn: Piet Jager of Piet Veldhoen.
Toegevoegd op 14 januari 2022 18:42: tekst