Waar staat de naam "Crol" voor?

In de 17e/18e eeuw werd dit achter een achternaam geplakt. Dus in plaats van Johannes Willems, werd het Johannes Willems Crol. Waar staat die "Crol" voor? Een verwijzing naar een andere naam? Er komt in die tijd géén Cornelis voor, dus ik heb geen idee waar het dan wél op kan slaan.

8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Voor een persoon met weelderig krullend hoofdhaar.

Iemands uiterlijk was bepalend voor het naamgevingsmotief. Op metonymische wijze werd een bijnaam gecreëerd die een lichamelijk kenmerk belichtte, bijvoorbeeld de naam Korthals, of een kenmerkende kledingdracht, zoals de naam Ruigrok. Voor opvallend haar ontstonden namen als K(C)rol, K(C)rul, (De) K(C)ruijf(f), Withaar, Wittebol, Roo(d)bol, Zwartbol, Witlox, Kroeskop. Voor het gezichtshaar: Baart, Baartman(s), Knevel, Knevelbaard, Breebaart, Spitsbaart, Barbe (Barbé), Weisbarth, Goldbarth. De benen en het lopen werden uitgelicht: Poot, Been, Voets (Voet, Voeten), Ligtvoet, Stutvoet, Ber(re)voets, Geilvoet, Hazevoet, Crompvoets, Crombeen, Roodbeen, Rothfusz, Korteknie, Langbein.
Andere lichaamsdelen die in het oog sprongen: Dui(j)m, Vinger, Negenvinger, (De) Vuijst, Hardevuist, Groothand, Nak(ken), Hartnack, Korthals, Knook, S(ch)nabel, Snater, Beck?, Hooft, Bloot(s)hoofd, Brooshooft, Kouthoofd, Grootkop (Grosskopf), Kopf, Silvertand, Neus, Brui(j)nooge, Leefoge, Buijck, Suijkerbuijk. Of iemand met een wond: Schram(m).
Amadea