wanneer worden officiele documenten vrijgegeven (geboorte aktes etc.)?

Ik woon in drenthe en ben bezig met mijn stamboom aan het uitzoeken, ik ben benieuwd wanneer geboorteaktes, huwelijks aktes en overlijdensaktes worden vrijgegeven voor gebruik.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik bedoel hiermee hoelang het duurt wanneer een (bv) Geboorteakte wordt vrijgegeven.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan je hier iets mee?
http://genver.nl
ronron1212
8 jaar geleden
zover ik kan vinden
Geboorte-akten zijn overigens pas ná 100 jaar voor iedereen vrij in te zien, huwelijksakten ná 75 jaar)

Het beste antwoord

Volgens de archiefwet van 1995 gebeurt dat bij documenten die ouder zijn dan 75 jaar, indien het gegevens betreft die de persoonlijke levenssfeer anders niet zouden eerbiedigen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar in het Burgerlijk Wetboek Boek 1 Titel 4 Afdeling 2 "De registers van de burgerlijke stand en de bewaring daarvan" staat in Artikel 17a als tweede punt:

De overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats van de in het gemeentehuis berustende registers van geboorten, van huwelijken dan wel geregistreerde partnerschappen en van overlijden vindt eerst plaats onderscheidenlijk honderd jaar, vijfenzeventig jaar en vijftig jaar na de afsluiting van deze registers.

Een geboorteakte komt dus pas vrij na 100 jaar.
Amadea