Wanneer is het lijden ondraaglijk? De technologie speelt ook een rol... waar vroeger mensen een natuurlijke dood stierven, kan men tegenwoordig langer in leven gehouden worden door apparatuur... hoever wil je als naaste /familie daarin mee, en wanneer is genoeg ook echt genoeg ...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van belang is: wat verstaat men onder de termen "normen en waarde".
Vaak worden de termen normen en waarde in de politiek en de media als één enkel containerbegrip aangeduid. Begrippen die mooi klinken maar weinig zeggen. Zij worden ook nog onterecht als synoniemen door elkaar gebruikt. Het gaat om omgangsvormen en principes volgens welke men publiekelijk en in sociaal verband handelt .
Waarden zijn opvattingen over de gedragingen en situaties over mensen en dingen.
Men gebruikt dan woorden zoals: mooi, lelijk, fijn, vervelend, eerlijk, oneerlijk, moedig, laf, belangrijk, onbelangrijk.
Normen zijn concrete regels en voorschriften voor het handelen in bepaalde situaties. Ze vertalen waarden in concreet gedrag.
Letterlijk vertaald betekent het woord euthanasie ‘goede dood’ in het oud-Grieks. Bij euthanasie is sprake van "zelfdoding" met de hulp van een ander, meestal een arts, het moet werkelijk compleet vrijwillig zijn.
De politieke normen, waarden en inzichten betreffende de euthanasie zijn in de loop van de tijd veranderd. De kerk heeft geen invloed meer (in ieder geval minder invloed) op de wetgeving.Nu diverse andere partijen betrokken zijn bij de wetgeving is euthanasie met inachtneming van strenge regels, gelegaliseerd.

Dit zijn de normen die volgens de wet aan het proces gesteld moeten worden alvorens de behandeling uitgevoerd mag worden;
• er moet sprake zijn van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt;
• er moet sprake zijn van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt;
• zowel de arts als de patiënt moeten het eens zijn over het feit dat zelfdoding de enige oplossing is;
• er moet ten minste één andere, onafhankelijke, arts worden geraadpleegd;
• de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding moet op medisch zorgvuldige manier worden uitgevoerd.
Bij een arts is het in feite niet van belang welke waarden en normen hij heeft. Als hij er problemen mee heeft kan de arts de patiënt doorverwijzen naar een collega.
Welke waarden er gehanteerd worden bij de wens om niet ver te willen leven bepaalt alleen degene die niet verder wil leven.

Voor de persoon die niet meer verder wil leven kan voor hem en de familie de waarde zijn (meestal de enige waarde) om waardig te sterven als deze persoon vindt dat zijn verder leven niet meer waardig geleefd kan worden.

Toegevoegd na 36 minuten:
om niet ver te willen leven moet zijn om niet verder te willen leven