Waar komt het woord fruittest (uitlekbakje voor fruit) vandaan?

een jaar geleden
2.4K
Cryofiel
een jaar geleden
Ik heb daar echt nog nooit van gehoord. Ik had zelfs geen idee gehad van wat het woord 'fruittest' zou kunnen betekenen.

Is het misschien streekgebonden taalgebruik?

Antwoorden (3)

Het woord test heeft verschillende betekenissen. Meest bekend is test in de betekenis van onderzoek, toets, proef etc.

Maar een test is ook een kom, bakje, teiltje.

Een fruittest is dus een bakje voor fruit.
een jaar geleden
Liekevl
een jaar geleden
Dank je wel, Ineke!
Het gaat daarbij om test in de betekenis van aardewerken pot. Deze term test stamt uit de Franse taal die op zijn beurt weer uit het Latijn werd ontwikkeld: testum = aarden pot, en dat werd afgeleid van testa, wat ‘stuk gebrande klei, aardewerken pot’ betekende.

In het Zuid-Nederlands werd het begrip vervolgens gebruikt om een schotel of kom, gewoonlijk van aardewerk, soms van hout, aan te duiden. Als synoniem voor teil.
Amadea
een jaar geleden
Het woord 'fruittest' is afgeleid van het Nederlandse woord 'fruittesten', wat 'uitproberen' betekent. Het woord is voor het eerst gebruikt in de 17e eeuw om een uitlekbakje te beschrijven waarin fruit werd geplaatst om te testen of het rijp was.
9 maanden geleden