Waar komt de uitdrukking "stinkend je best doen" vandaan?

Wat is de oorsprong van deze uitdrukking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die had je van mij bij de antwoorden mogen zetten :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitdrukking luidt: 'Je stinkende best doen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vervolgvraag: hoe komen we ervan af? Ik vind het een heel leijk cliché.....

Het beste antwoord

Misschien is het ook wel afgeleid van stinkend rijk zijn. Stinkend je best doen om stinkend rijk te worden. Stinkend rijk komt weer weg van het feit dat rijke mensen eerder onder de kerken werden begraven en dus stonken.

Stinkend je best doen kan natuurlijk ook komen van bijvoorbeeld bij fysieke inspanningen, waarbij je, indien je echt je best doet, gaat zweten wat op zijn beurt door de meeste mensen als 'stank' wordt waargenomen.

Beide mogelijkheden lijken mij plausibel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

na aanleiding dat iemand wou dat dit bij antwoorden kwam.. bij deze :-)

zodanig je best doen dat je ervan gaat zweten, en dus stinken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een inspannende krachtoer kan een windje tot gevolg hebben. Dat ruikt niet lekker, ondanks dat je je best doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Zindelijkheidstraining van kleine kinderen, die op hun stinkende poeppotje hun best doen, volgens radioprogramma De Taalstaat van Frits Spits, radio npo1 ongeveer 12:15 uur.
https://www.nporadio1.nl/de-taalstaat/uitzendingen/656473-2019-02-23
2. Er is geen verband met de "rijke stinkerd", de rijkaard die in de kerk begraven werd, dus de gekozen verklaring hieronder is niet goed.
3. Zelf dacht ik eerst nog aan het feit, dat als je enorm zweet, je flink kunt stinken, bijvoorbeeld wielrenners. Zo kun je dus "stinkend je best doen" en enorm zweten van de inspanning. Maar deze verklaring werd al genoemd.
Maar blijkbaar is verklaring 1. de beste en is 2. onjuist.

Opmerking: irritant is dat je moet inloggen NA de knop Plaats Antwoord: zo kan je reaktie verloren gaan. Beter: EErst Inloggen, enz.