Hoe is etymologisch het woord hypocriet te verklaren?

Hypocriet is afgeleid van de woorden hypo (onder) en krinein (oordelen, beslissen). Vrij vertaald betekende dat iets als toneelspeler, terwijl het hedendaags een wat negatievere bijklank heeft gekregen. Maar hoe moet je dat krinein alszijnde oordelen en schiften, omvormen zodat er de betekenis van toneelspeler aan kan worden gegeven?

8 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Niet letterlijk een toneelspeler. Maar iemand die veinst, doet alsof, een huichelaar. En dan heb je gelijk ook het verband van de negatieve betekenis van hypocriet.

Toegevoegd na 2 minuten:
De bron is het Griekse werkwoord hupokrī́nesthai. De betekenis daarvan is: een rol spelen (in het bijzonder in een dialoog); huichelen.
Amadea
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
bedankt amadea voor je antwoord, maar mijn vraag ging eigenlijk over het probleem hoe ik het woord krinein wat zoiets betekent als oordelen moet verbinden met de betekenis als een rol spelen?
Maw wat heeft beslissen/oordelen met een rol spelen te maken? Heb je daar een creatief idee over?
Amadea
8 jaar geleden
Op http://www.taaleidoscoop.nl/blog/sub/ wordt dat toegelicht: Het Griekse hypokrisis betekent toneelspelen, doen alsof – daarvandaan is de lijn naar hypocrisie makkelijk te trekken. Maar wat heeft hypokrisis met “onder” te maken? Let op: in hypokrisis heb je waarschijnlijk al het woord crisis verstopt zien zitten. Dat komt van het Griekse krisis, wat “beslissing” betekent. (Een hedendaagse crisis, zou je kunnen zeggen, is dan “een beslissend moment”.) Verwant aan krisis is krinein: “beslissen” of “zeven” (door een zeef halen). De stap van beslissen of zeven naar “scheiden” is zo gemaakt, en dan lees je hypo+krinein als onder+scheiden. De verdere evolutie van de betekenis wordt als volgt geschetst: van “geleidelijk scheiden” tot “antwoorden” tot “een medeacteur beantwoorden” tot “toneelspelen”.