Het woord uitdragerij komt van het woord uitdrager.
Dit woord is bekend sinds 1458 en komt van het woord 'utedragen'. Het betekent dat iemand iets uit het huis wegdraagt, dus gebruikte goederen meeneemt.

Een uitdragerij is de plaats waar deze ingekochte goederen bewaard worden tot ze weer verkocht worden. In tegenstelling tot onze huidige antiquariaten, waren deze zaken niet ordelijk ingericht, maar waren de goederen erg chaotisch uitgestald. Het was meer een opslagplaats dan een winkel.

Bij de uitdrukking het lijkt hier wel een uitdragerij, geef je aan dat het betreffende vertrek nodig opgeruimd moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zocht inderdaad de oorsprong en die is perfect omschreven!

Andere antwoorden (2)

Een uitdragerij is een winkel in tweedehands spullen.
Zie je zo'n winkel voor je ,is dat meestal een winkel die erg vol staat en alles staat door elkaar.
Daar komt de uitdrukking vandaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar wordt mee bedoeld dat het een rommeltje is zoals vaak in de verkoopruimte van een ‘uitdrager’.
Een uitdrager houd zich in principe bezig met zowel de in- als verkoop van gebruikte artikelen.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de moderne kringloopcentra, die vaak voor een belangrijk deel gebruik maken van artikelen waar mensen zonder betaling afstand van doen, en die dus anders bij het (grof) vuil zouden belanden.