Dit is wat ik voor je op het internet vond:

spiegel (beelden terugkaatsend voorwerp)
M. Philippa e.a. (2003-2009) Etymologisch Woordenboek van het Nederlands
spiegel zn. ‘beelden terugkaatsend voorwerp’
Onl. spêgal ‘spiegel’ [951-1000; CG II-1, 115]; mnl. spigel ‘beelden terugkaatsend voorwerp’ [1240; Bern.], spigel ‘voorbeeld’ in So was dat hus van haffelghem Exempel ende spigel ‘zo was het huis van Affligem (een) voorbeeld’ [1265-70; CG II, Lut.K]; vnnl. spiegel ‘vlak gedeelte boven de achtersteven van een schip’ [1659; iWNT].
Ontleend aan de middeleeuws-Latijnse nevenvorm speglum van klassiek Latijn speculum ‘spiegel’, dat is afgeleid van het ww. specere ‘zien, bekijken’, verwant met → spieden.
De betekenis in de scheepsbouw berust wrsch. op associatie met een rijkversierde spiegelomlijsting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontleend aan de middeleeuws-Latijnse nevenvorm speglum van klassiek Latijn speculum ‘spiegel’, dat is afgeleid van het ww. specere ‘zien, bekijken’, verwant met → spieden.