Waarom worden de meeste boeken geschreven in de verledentijd?

Alle boeken die ik lees worden geschreven in de verleden tijd en zelf schrijf ik ook in de vt.

Maar waarom is dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo? Ik kan me niet veel boeken herinneren die zich in de verleden tijd afspelen. Meestal de tegenwoordige tijd en ik vind dat ook lekkerder lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Harry potter, eragon, lord of the rings en al dat soort boeken zijn in verledentijd gschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben net driftig online aan het zoeken geweest naar een voorbeeld hoofdstuk om je ongelijk te bewijzen voor wat betreft HarryP, LotR etc.... en moet tot mijn schande bewijzen dat je gelijk hebt... Was me nooit opgevallen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:D, het is ook niet irritant die manier van schrijven en daardoor valt het niet op. Zelf vind het lekkerder lopen dan dat je schrijft in de tt, dat is verwarrend

Antwoorden (3)

omdat mensen veel ervaren hebben en met een beetje fantasie een leuk verhaal er over kunnen schrijven, of een stukje ervaring in het verhaal kwijt kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, nu je het zegt. Ik heb twee boeken van belangrijke schrijvers gecontroleerd (Camus en Houellenbecq) en inderdaad stond de eerste zin in beide boeken in de vt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de verleden tijd voor de lezer iets meer afstand geeft en dat is prettig. Een boek in de tegenwoordige tijd kan nogal snel te nadrukkelijk worden. Helemaal als het in de ik-persoon wordt geschreven. Dan lijkt het verhaal snel pedant.