ik ben een boek aan het schrijven maar ik heb geen idee of het goed is en of ik dus door moet gaan, het kost best wel veel tijd. Wat kan ik doen?

Ik heb nu nog (maar) iets van 14000 woorden en ik vroeg me af of ik het ergens heen kan sturen zodat ik weet hoe ik bezig ben en of het al die tijd waard is of dat ik maar wat aan het prutsen ben. ;-)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
7 jaar geleden
Een uitgever lijkt mij
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zou kunnen beginnen met een aantal vriend(inn)en te laten meelezen met je verhaal. Als die enthousiast zijn, dan heb je misschien weer motivatie om verder te gaan. En zo niet, dan krijg je wellicht alsnog feedback waar je iets mee kan.
In een later stadium zou je een uitgeverij kunnen benaderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is het je eerste boek? Want dan vrees ik voor je dat het niet heel goed zal zijn. Ik wil je echt niet afkraken maar als je nog nooit eerder echt geschreven hebt heb je weinig ervaring. Maar misschien heb je wel echt talent, ik zou sowieso het aan je vrienden laten lezen, dit kun je het beste doen als je zo'n 10 bladzijdes geschreven hebt. Mijn advies: laat het eerste je goede vrienden lezen, daarna familie. En als je echt een goed boek wilt schrijven dan zal je eenmaal tijd in moeten steken. succes ; )
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wat leuk! Zelf een boek schrijven. Ik heb daar ook wel eens aan gedacht maar heb er het geduld niet voor. Ik hoop dat je hier een antwoord vind waar je iets mee kan. En als het een detective of thriller is...wil ik het wel lezen; -)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt me heerlijk, maar ik ben ook blijven steken in dappere pogingen. Ik kan best een tekst op papier zetten, maar een BOEK, nee, dat is ECHT een combinatie van een vak en een talent.

Antwoorden (2)

Zeker niet opgeven. Laat iemand die veel boeken leest in je vriendenkring jouw geschreven stuk(-je) al eens lezen. En vraag wat die er van vind. Daarna een tweede persoon. Dan heb je zeker al een idee of ze het verdere verhaal willen weten of niet ;elke pagina moet nieuwsgierigheid opwekken naar de volgende bladzijde. Hangt natuurlijk af van het genre.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een (goed) boek schrijven begint eigenlijk bij het eind ; je moet al (ongeveer) weten waar je over wilt gaan schrijven en hoe het eindigt / het plot. Dan bedenkt je eigenlijk ook van achter naar voren welke gebeurtenissen belangrijk zijn voor het boek, en welke personen er in voorkomen en wat hun rol en agenda is ; alsof het echte mensen zijn. Dat heet een "synopsis". Dat mag heel gedetailleerd, maar ook "in grote lijnen".

Het handigst werkt het om een schrift bij te houden waarin je ideeën en dialogen die je invallen kunt noteren, zodat je kunt bekijken war je ze het best in het verhaal kunt passen.

Als je eenmaal begint met schrijven, heb je dan in elk geval steeds een "wegwijzer" waar dingen heen moeten leiden. Gaandeweg zul je merken dat gebeurtenissen zich iets anders voltrekken dan je verwachtte, dat personages "hun eigen gang gaan" of hun eigen leven gaan leiden, en dat is allemaal prima, zolang je de lijn maar in de gaten houdt. (En ook het plot kan daardoor ineens veranderen).

En als je bij het einde bent aangekomen, begint het echte werk : schrappen. want negen van de tien keer schrijf je teveel. En na het schrappen kun je dan weer gaan bijwerken / aanvullen.

Het is maar HEEL weinig schrijvers gegeven de pen op te pakken, voorin te beginnen, en aan het eind van het boek klaar te zijn en een compleet, goed verhaal te hebben. De meest verhalen die op die manier zijn ontstaan, zijn het lezen eigenlijk niet waard.
Schrijven is voorbereiden, keihard werken en heel veel schrappen en overnieuw doen.

Laat dus voor je aan het echte werk begint, eerst mensen je synopsis lezen, en schaaf die eventueel bij en luister ook naar hun ideeën en feedback. En laat tussendoor steeds stukken lezen, en vraag EERLIJKE meningen. (Dat is in de praktijk nog wel eens lastig).

Wil je anonieme feedback (die je WEL met een MUD zout moet nemen) dan kun je je verhaal bijvoorbeeld in delen publiceren op Wattpad. Dat is HET platform voor (jonge) wannabe schrijvers. https://www.wattpad.com/?locale=nl_NL
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Ja, het is klussen met een grote K. En dan moet je ook heel goed tegen kritiek kunnen als je het aan anderen laat lezen.
Goed stukje Marleen, dikke plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet niet alleen goed tegen kritiek KUNNEN, je moet ook goede kritiek KRIJGEN, en dat valt helaas in de praktijk echt niet mee, Mensen likken elkaar net iets te graag de kont, en dan krijg je dat Idols-effect ; "maar iedereen zegt altijd dat ik heel goed ben........" Jammer dat je omgeven bent door pleasers, denk ik dan. Dat is ook het probleem met Wattpad ; een groot deel van de verhalen is daar werkelijk het doorkomen niet aan (en dan heb ik het nog niet eens over de spel-en stijlfouten) maar als een idee ook maar in de verste verte wel goeie punten bevat, worden de meest waardeloze wannabe's met een waardeloze illusie het bos in gestuurd....soms vele vele delen lang.
Open voor kritiek staan ze ook bepaald niet ; dat heb ik ooit wel geprobeerd - echt heel netjes en vriendelijk, want dat kan ik best - maar HEEL snel opgegeven. Allemaal mensen dus die hun leven lang wannabe's zullen blijven, maar niets begrijpen van het vak. Of : niet willen begrijpen DAT het een vak IS.