Waar kan ik de verschillen vinden tussen de film, en het boek van 'die Welle'?

Zoals de vraag luidt
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Die verschillen kun je nergens vinden.
Een boek is een totaal ander medium dan een film.
Je kunt in een boek scenes beschrijven die niet te filmen zijn. Of die in een film heel saai zouden zijn. Bij een boek gaat je fantasie meespelen, wat bij een film praktisch niet lukt. In een film word je gewoon meegesleept door de beelden.
Verder duurt een film zolang als die duurt. Een boek kun je wegleggen, opnieuw ter hand nemen, een zin herlezen of bladzijden teruggaan. Je kunt er maanden over doen om het boek te lezen.
Een film volgt dan ook nooit het boek. Bij de verfilming van een boek worden er topics uit het boek gehaald die goed te verfilmen zijn, en waarbij de film in zijn geheel een verhaal vertelt dat interessant is, en mogelijk enige gelijkenis met het boek oproept.
Beelden dus die door de scriptschrijver, de regisseur en de spelers worden opgeroepen, maar die totaal anders kunnen zijn dan de beelden die je in je hoofd hebt "geconstrueerd" tijdens het lezen.
Aangezien iedereen andere beelden in zijn heefd heeft, kun je nooit objectief aangeven wat de verschillen tussen film en boek zijn.