Moet een bronvermelding bij afbeeldingen in een eigen boek?

Stel ik schrijf een boek over vleermuizen, en via een website als wikipedia kom ik aan de foto's, moet ik dan een link naar de bron van de foto's bij de foto's zetten als die foto's vrij te gebruiken zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Om werk te beschermen is de auteurswet in het leven geroepen. Het auteursrecht maakt het mogelijk dat iedereen die werken creëert als enige mag beslissen over de exploitatie van die werken en dat die werken bovendien worden beschermd tegen misbruik door anderen.
Vrijwel alles op internet is auteursrechtelijk beschermd. Hoofdregel is dat je toestemming moet vragen aan degene die de auteursrechten bezit, voordat je dat werk mag gebruiken.
Het kan zijn dat iemand zijn werk rechtenvrij aanbiedt, het is altijd correct om exacte bronvermelding te doen in gedrukt werk. Je zult eerst goed moeten nagaan of de foto rechtenvrij is.
E.e.a. wordt op onderstaande website duidelijk uitgelegd.
De oorspronkelijke wettekst geeft in art. 10 uitleg waarop auteursrecht bestaat.

http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22086/
http://www.auteursrecht.nl/assets/voorjou/auteurswet.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat ze vrij te gebruiken zijn moet van ELKE foto die je waar dan ook vandaan haalt. Dat je ze van wikipedia haalt ontslaat jou niet van het bronvermelden. De lezer wil gewoon weten waar je de foto vandaan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lezer zal het een zorg zijn, de maker wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het er niet bij zet meldt de lezer het wel bij de maker Nelly, dat bedoelde ik natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lezer gaat dat ook niet melden, waarom?
Het gaat om de maker het is zijn/haar foto, als jij daar gebruik van gaat maken moet je.wel aangeven van wie die foto is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De foto's op wikipedia zijn vrij te gebruiken nelly, dus daar baseerde ik mijn antwoord op: natuurlijk moet je dan OOK zeggen dat het van wikipedia komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Geus!