Hoe bescherm je mergel tegen beschadigingen?

Ik heb een beeldje dat uit mergel gemaakt is. Mergel is erg zacht en beschadigt makkelijk. Ik heb de tip gekregen om te impregneren met waterglas of spul voor gevels. Maar ik heb het idee dat dat vooral gericht is op het waterbestendig maken van het materiaal. Is er iets waarmee het materiaal ook echt harder wordt?

7 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Wellicht is het een idee om te kijken hoe ze dat deden met een ander poreus gesteente, namelijk dat van meerschuim. Bekend van de pijpen. Een eeuwenoude techniek bij het impregneren van meerschuim is met verwarmde bijenwas. Daarbij wordt de meerschuim eerst goed uitgedroogd door het langdurig te verwarmen zodat het meeste vocht is verdampt. De meerschuim wordt ingesmeerd met warme bijenwas waarna het aan de lucht wordt gedroogd. Ten slotte wordt de was opgepoetst zodat het glanst en bestand is tegen weersinvloeden. Neveneffect is dat de kleur ivoorachtig kan worden afhankelijk van het aantal lagen bijenwas. Maar dat zou een beeldje juist authentieker maken.
7 jaar geleden
Mergel kan je impregneren met matte blanke lak, dit gaat het stuiven van de mergel tegen, maar kans voor afbrokkelen blijft bestaan.
Met waterglas, dit is Siliciumzuur (waterstofsilicaat) maakt het mergel hard en zorgt er ook voor dat het geen vocht meer opneemt, Werd vroeger veel gebruikt om keldermuren waterdicht te krijgen.

Er is ook wel een commercieel product op de markt met als naam Hamoline.