hoe kan je het verschil zien tussen een repro van een pentekening en een echte?

Ik heb vandaag een pentekening van de kunstenaar Jakop Slagter gekocht.
wat is het verschil tussen een repro en een echte? heb op internet gezocht en een repro is zo te zien ook al gauw een paar tientjes waard. Dus sowieso een goede koop gedaan maar weet niet hoe ik kan zien of het een repro is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Met een goed vergrootglas zijn de verschillen makkelijk te zien.
Moet je echter wel weten wat de verschillen zijn.
Dat gaat het beste als je een echte pentekening in je bezit hebt.
Je kan dan duidelijk de verschillen van de inkt op en in het papier zien.
Bij een koppie zijn alle lijntjes het zelfde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het papier is bij pentekenen een belangrijke factor. Papiersoorten die zacht zijn gaan vezels loslaten en zo vlekjes veroorzaken. Het papier moet hard zijn wat dus meer gelijmd inhoudt, we praten hierover houtvrij radeer vast tekenpapier, aangeraden wordt papier van en boven 120 grs./m2 te nemen. Dit papier is dan geschikt om haarfijne lijntjes te zetten. Aquarelpapier is mogelijk maar let op de vezels. Dit papier is geschikt voor de gewassen pentekeningen. Verschillende papiersoorten laten hun eigen stijl en techniek zien. Het papier is niet licht gevoelig zoals vereist is bij repro papier.

Papier waarop repro's worden gemaakt hebben deze kwaliteiten niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron wikipedia, met uitzondering van de laatste volzin in de eerste alinea alsmede de slotzin.