Waar, op welke plek, is het melkmeisje geschilderd?

Het schilderij het melkmeisje is door Johannes Vermeer geschilderd, maar waar schilderde hij dat? Op welke plek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Het schilderij is tussen 1658 en 1662 geschilderd en wordt ook wel De keukenmeid genoemd. Johannes Vermeer woonde vanaf zijn geboorte in 1632 tot zijn dood in 1675 in Delft. Zijn vader was in die stad kunsthandelaar.
Tussen de ruimtes en vertrekken op verschillende kunstwerken van Vermeer bestaan grote overeenkomsten. Evenals tussen de afgebeelde vrouwen en meisjes. Waarschijnlijk hij naast zijn eigen huis ook zijn eigen vrouw en dochters model laten staan.

Er wordt nergens melding van gemaakt, maar het is zeer aannemelijk dat "Het melkmeisje" in de woning van de kunstenaar in Delft geschilderd is. Dat was het Mechelenhuis.

Toegevoegd na 8 minuten:
Waarschijnlijk hij = Waarschijnlijk heeft hij
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord benadert dicht de waarheid....dat kun je lezen in wikipedia...werken met veel licht en in zijn eigen huis.
Amadea
12 jaar geleden
Alsof alleen in wikipedia de waarheid te vinden zou zijn...

Andere antwoorden (2)

Dat is niet gedocumenteerd. Aangezien Vermeer in Delft woonde en werkte is he twaarschijnlijk dat het in Delft is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Johannes Vermeer heeft nooit de stad DELFT verlaten. Het schilderij is daar dus geschilderd. Uit een artikel van Wim T. Schippers heb ik begrepen, dat het schilderij in een pand in de SCHOOLSTRAAT is ontstaan. Toen heette het schilderij trouwens nog niet het MELKMEISJE. Hier heeft kort een standbeeld van het Melkmeisje gestaan. Dit staat nu iets verderop in het Delftse centrum.