ik wil afbeeldingen scannen van oude boeken rond 1975 en poeziealbum abeeldingen( uit duitsland sinds 1948-2008) voor een nieuw ontwerp. Mag dat?

Ik ben bezig met een vintage verpakkingslijn en daar wilde ik graag afbeeldingen gebruiken van poezieplaatjes ( daarbij staat wel dat ze beschermd ges.geschutzt zijn en een EF en een CE teken) Ook wil ik graag plaatjes uit oude boeken gebruiken. bijv. van geillustreerde kat/hond encyclopedieen. En afbeeldingen uit het boek. "Het prentenboek van tante Pau uit 1974" Na hoeveel jaar is de copyright verlopen? en na hoeveel veranderingen zou ik de afbeelding toch nog kunnen gebruiken?

alvast bedankt voor het uitzoeken :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat er precies wel en niet mag, en in hoeverre er na veranderingen nog sprake is van onrechtmatig gebruik, is heel specialistische kennis. Zeker als het ook nog eens over een Duits album gaat.

Als je puur als hobby met die plaatjes aan de gang gaat, is er niets aan de hand, en kun je best het risico lopen, dat je iets doet dat niet echt mag.

Maar een "vintage verpakkingslijn" klinkt mij niet in de oren als een uit de hand gelopen hobby, maar lijkt mij een puur commerciele bezigheid. En dan is het heel simpel: neem geen risico, want het is zonde van je geld, als je straks een complete vintage verpakkingslijn klaar hebt, en je krijgt een proces aan je broek.

Neem dus vooraf contact op met de uitgevers van de betreffende boeken, en vertel je plannen. Ze kunnen je dan precies vertellen wat wel en niet mag, en wat gebruik eventueel gaat kosten. Op die manier kom je niet voor financiele teleurstellingen te staan.