Welke invloed had More's Utopia op de schilderkunst?

Ik heb Utopia van Thomas More gelezen en ben nu heel geïnteresseerd in de invloed van zijn werk in die tijd.
Wat ik echter niet kan vinden zijn voorbeelden in de kunst waaraan je kan zien dat door More's Utopia, en het humanisme, (schilder)kunst in Noord-Europa minder belangrijk werd.
Ik weet globaal dat door het protestantisme afbeeldingen een veel kleinere rol kregen, maar kan niet vinden waarom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Ik weet globaal dat door het protestantisme afbeeldingen een veel kleinere rol kregen, maar kan niet vinden waarom." Ik heb geen antwoord op je (overigens interessante!) hoofdvraag, maar hier kan ik wel wat ligt op werpen. Voor het protestantisme had het katholicisme grote invloed op de kunst, en werden er bijvoorbeeld veel schilderijen gemaakt over heiligen. Juist het protestantisme doet niet aan heiligen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe vond je Utopia trouwens?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het zal ook wel te maken hebben van het idee dat protestantisme zich echt met de kern bezig houd; het boek de bijbel, en niet alle prullaria er omheen met die rare kerkregels als aflaten e.d. Boek vond ik super goed! Heb laatst 1984 ook gelezen, ben de laatste tijd helemaal obsessed met utopieën.
Wat vond jij er van?

Antwoorden (1)

Ik heb niet echt een antwoord op je vraag over More's Utopia, maar ik weet wel waarom het ontstaan van het protestantisme leidde tot de kleinere rol van afbeeldingen (-van religieuze afbeeldingen in ieder geval). Het protestantisme ontstond tijdens de Reformatie, een periode van religieuze revolutie in de zestiende eeuw. Vertegenwoordigers van de Reformatie wilden de Katholieke kerk hervormen. Ze verzetten zich tegen wat zij zagen als excessen binnen de Katholieke kerk; onder meer tegen de verering van heiligen. Volgens de protestanten was dit afgoderij, en ging het dus in tegen een van de Tien Geboden: gij zult geen beelden vereren. Veel protestanten waren daarnaast wars van elke vorm van luxe - dus ook afbeeldingen, zeker binnen de kerk. Dit leidde bijvoorbeeld tot de beeldenstorm (in Nederland in 1566), waarbij alle religieuze beelden en afbeeldingen in vele kerken werden vernietigd, en tot zeer lege en sobere kerken in landen waar de Reformatie doorzette (vooral in Noord-Europa).
Wat je overigens in de kunst merkte van de Reformatie, was dat de markt voor religieuze afbeeldingen in gereformeerde landen instortte. Dit was tot dat moment het belangrijkste genre in de kunst geweest, dus er volgde een crisis onder kunstenaars. Ik kan je dus geen kunstwerken aanwijzen die deze ontwikkelingen laten zien, het gaat meer om wat er níet is.
De kunstmarkt herstelde zich overigens toen andere genres, zoals portretten, genrestukken (=taferelen uit het dagelijks leven), landschappen en historiestukken het achtergelaten gat opvulden. Dus op de lange termijn is kunst in Noord-Europa zeker niet minder belangrijk geworden hoor! (Ik studeer kunstgeschiedenis, dus vandaar)