is een olifant en nestvlieder of een nestblijver?

dat moet voor een werkstuk over dieren

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

In de biologie maakt men bij ouderzorg onderscheid in nestvlieders en nestblijvers. Deze termen geven aan in hoeverre de jongen van een diersoort ontwikkeld zijn bij de geboorte. Bij nestvlieders zijn de jongen bij hun geboorte al genoeg ontwikkeld om binnen relatief korte tijd de plaats waar ze zijn geboren te verlaten en op eigen kracht hun ouder(s) te volgen. Bij nestblijvers daarentegen zijn de jongen bij de geboorte nog niet ver genoeg ontwikkeld en moeten langere tijd in hetzelfde nest of hol doorbrengen, waar ze door hun ouders worden verzorgd.
Een olifanten jong gaat vrij snel met de ouder mee is dus een nestvlieder.
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Hetzelfde wikipedia artikel waar bovenstaande tekst vandaan kwam z egt ook:
"Het onderscheid tussen nestvlieders en nestblijvers is vooral scherp bij vogels." https://nl.wikipedia.org/wiki/Nestvlieder_en_nestblijver
Ivana
7 jaar geleden
Maar olifanten zijn in het begin afhankelijk van moedermelk. Dan kan je ze geen nestvlieders noemen.
Een olifant is een zoogdier dat geen nest heeft en ze vallen niet onder de vogels, waar men spreekt over nestvlieder of nestblijver.
Denk dat deze vraag meer een grap is dan een vraag, zeker als ik me probeer voor te stellen hoe een olifant boven in een boom in een nest moet zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad deze termen kom je alleen bij vogels tegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nee klopt niet want hazen zijn ook nest vlieders wat betekent dat ze na geboorte meteen weg kunnen rennen
terwijl konijnen kaal en blind geboren worden
en mag je stellen dat een olifantje ook een nest vlieder is
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inderdaad is ook een haas een nestvlieder en een konijn b.v. niet.
Maar een olifant heeft geen nest, een paard ook niet en een koe niet enz.
Dat zijn dus geen nestvlieders.
Als je geen nest hebt, kan je het ook niet verlaten.