Mijn kuiken heeft afleiding nodig, wat moet ik doen?

Mijn krielkuikentje van 6 weken heeft wat afleiding nodig.

Afgelopen weekend zijn allebei haar zusjes overleden, ze waren ziek.

Zij was twee weken geleden ook ziek, maar is helemaal opgeknapt..

Nu is ze af en toe luid aan het piepen om aandacht, omdat ze haar zusjes mist.

Het is minder erg dan gisteren, toen liep ze heen en weer in haar bak alsof ze ze zocht.

Nu is ze stukken rustiger, alleen wat ik al zei, piept ze.

Nu vroeg ik me af, is er iets wat ik kan gebruiken als opbeur-middel, een speeltje of doosje ofzo?

Over een paar weken gaat ze naar buiten, in een hok samen met onze andere 3 volwassen krielkippen (wel gaas ertussen, later proberen we zonder), maar dat duurt nog een beetje lang voor haar denk ik.

Iemand ideeën?

Toegevoegd na 1 minuut:
:D

Ps: we doen er geen kuikens bij, we weten niet wat de ziekte was dus we willen haar geen ziekte/dood meer laten meemaken voorlopig

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Piepen betekent kou, honger of gezelschap.

Heb je een hond? of zelfs kat? deze kan de familiefunctie overnemen,
Moederloze kuikens worden wel vaker geadopteerd door een hond of kat, ligt aan karakter van hond / kat.

Misschien eerst een bed maken met wasbaar dekentje en een warme kruik en ook een wekker als kloppend hard. Leg er een speeltje bij een konijntje/ popje van stof.
Wellicht een gek idee, maar kan je niet een babydoek maken voor kuikentje of zoals moederloze kangaroe's door mensen worden gedragen, soort mitella maar dan anders.:P

Een enkel kipje in een groep introduceren is , hoor ik , niet zo'n goed idee. Beter is een groepje in een groep te laten samensmelten. Enkele kipjes worden wel geweigerd in de groep.

Ook nog mogelijk elders laten opvangen, zorgboerderij of kinderboerderij?

Succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik neem aan dat het kuiken bij koeler weer nog steeds onder een warmtelamp zit. Met homd of kat zou ik zeker geen risico nemen: dat kan wel samengaan, maar dan van jongs aan, en als de hond of kat zoogt op dat moment bijvoorbeeld. Ze nu aan elkaar introduceren lijkt me een slecht idee. Babydoek ook zeker niet doen: kuikens hebben een heel snelle stofwisseling en moeten continu kunnen eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankje Rieneke, schoon eten en drinken is sowieso geen probleem, dat is altijd vers aanwezig. Ik heb wel een kat, maar het lijkt me niet slim om ze te introduceren, aangezien ze de afgelopen tijd erg veel vogels dood, en dan zo'n klein kipje...
Mijn kat gaat overigens wel prima samen met de drie volwassen krielkippen, te dichtbij mag niet van de kippen, maar een meter afstand gaat gewoon goed. Wellicht gebeurt dat ook zo met het kuiken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je laatste 2 alinea's zijn het beste uit je antwoord in dit geval.

Andere antwoorden (2)

Ik heb vroeger als kind een krielkip gehad en die knuffelde ik veel. Misschien dat dat dit kleine ding ook kan helpen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel! Ik breng inderdaad zo veel mogelijk tijd met haar door
Als je dit kuiken door een hen uit hebt laten broeden, die ook bij de andere kippen hoort, zou ik dieren niet apart houden. De moeder beschermt haar kuiken wel tegen de andere kippen, en later krijg je geen rangorde gevechten.
Als je machinaal uitgebroed hebt zou ik het wel apart houden tot het groter is