Van welk kruid hield mijn kat zo erg?

Ik drink 's ochtends bij het ontbijt altijd een kopje ochtendmix kruidenthee van een merk dat ik bij de natuurwinkel koop. En zo af en toe 's avonds van hetzelfde merk een kop avondmix thee. Volgens de verpakking zit er in de ochtendmix het volgende: braamblad,groene rooibos, venkelzaad, zoethout, hysop,tijm, melisse, citroengras. En in de avondmix: kamille, salie, citroenmelisse, citroengras, verveine, valeriaan, lavendel, hop. Als de doosjes leeg zijn, gaan ze in de oudpapierdoos. Die als hij vol zit in de papiercontainer verdwijnt. Nou heb ik 2 katten gehad, en de oudste (een kater) werd helemaal wild als een van die twee lege verpakkingen in de oudpapier doos was beland. Dan ging hij in die papierdoos liggen rollen en speelde een tijdje met dat theedoosje. Poes is al een paar jaar dood en ik weet helaas niet meer bij welk van de 2 smaken thee hij dat had. Want bij het ene doosje deed hij dat wel, en bij de andere niet. Maar aangezien deze vraag maar door mn hoofd bleef rondspoken, stel ik deze vraag toch maar. Misschien dat er iemand is die toch een idee heeft. En de andere poes die ik destijds had (een vrouwtje), had dat helemaal niet. Die had voor zover ik me kan herinneren geen interesse in die lege doosjes. Zou dat toeval zijn, of kan er ook een verschil zijn tussen poezen en katers?

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij de laatste zin bedoel ik natuurliijk of er verschil is tussen poezen en katers in van welke kruiden ze wel of niet houden. En of ze er wel van houden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Valeriaan schijnen katten speels van te worden!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De thee met valeriaan is vrijwel zeker de thee waar je kat graag mee speelde. Van de ochtendmix verwacht ik dat de venkel is wat je kat nieuwsgierig maakt, maar het zou kunnen dat jouw kat een geheel eigen smaak heeft en er een ander kruid is wat hij op reageert.

Toegevoegd na 4 minuten:
O wacht, ik last te snel. Ik meende te lezen dat je kat in beide soorten interesse had maar dat hij alleen speelde met één soort. In dat geval is het helemaal simpel en zou ik goed geld durven inzetten op de valeriaan. Dat is net als catnip een bekend 'speelkruid' voor katten: het zit in sommige speeltjes en als je bij de dierenwinkel zo'n 'play'-spuitbus koopt, zit daar meestal ook valeriaan in. Ik geef mijn katten ook af en toe een zakje avondthee om mee te spelen (wel opletten dat het niet een merk is waar nietjes in het zakje zitten!) en daar gaan ze heerlijk mee aan de haal. Zowel de papieren zakjes de om het theebuiltje heen zitten als het theezakje zelf worden helemaal afgelikt en kapot gemaakt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Verschil tussen katers en poezen is er niet echt, wel zijn er individuele verschillen.