Is mijn kat autistisch?

Onze kat (jinx) is nog maar 10 maand en ze doet heel raar. Al van in het begin toen we haar uit haar nestje zijn gaan halen doet ze abnormaal. Ze is heel asociaal maar ook heel schrikachtig op alles. Ze durft niet buiten gaan. We kunnen jinx ook niets aanleren en ze luisterd langs geen kanten. Ze doet kaka in de living ondanks de pas ververste kattenbak. We vroegen af of dat ze niet autistisch is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.4K
Rieneke1
6 jaar geleden
Allereerst morgen naar de dierenarts om een medische oorzaak uit te sluiten! En ik vrees dat ze veel te vroeg uit het nest is gehaald? Maar goed, eerst en vooral naar de dierenarts voor een grondige controle, dus niet alleen wat voelen en knijpen!
Rieneke1
6 jaar geleden
Laat je de uitslag nog weten?
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik mag hopen dat ze gecastreerd is? Omdat je haar graag buiten wil laten?
Erna55
6 jaar geleden
Nee, je kat is niet autistisch.
Maar mogelijk mankeert je kat iets, ga ermee naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!! Ja, ze is zeker gesteriliseerd en we hadden het ook al gevraagd aan de dierenarts en hij raadde aan om haar zeker buiten te laten maar ze wil niet. Wat bedoel je dan met een grondig onderzoek?
Rieneke1
6 jaar geleden
Bloed- en urine onderzoek, en wellicht bij een andere dierenarts: een die wat slimmer is dan deze. Alleen al het deels onzindelijk zijn vraagt om een grondig lichamelijk onderzoek.

Antwoorden (2)

Het is best mogelijk dat ze zoiets heeft. Ik heb zelf ook zo'n kat gehad. En die was absoluut niet te vroeg bij haar moeder weggehaald. Dit voorjaar wilde ze opeens niet meer eten. Om haar aan het eten te krijgen kreeg ze antidepressieva. Bij katten is dat een eetlustopwekker. En ze kreeg Diazepan, ook om de eetlust op te wekken. Het heeft uiteindelijk niet geholpen maar de laatste maand van haar leven was ze wel een heel gelukkige poes. Achteraf vind ik het zo jammer dat ze niet al jaren eerder deze medicatie heet gekregen.
Kijk anders eens op de site van de gedragskliniek voor dieren van diergeneeskunde in Utrecht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook al is dit een heel oud onderwerp, ik reageer er toch op omdat er geen juist antwoord gegeven is.Nee, autisme komt NIET voor bij katten. Het is tegenwoordig mode om katten allerlei menselijke eigenschappen en aandoeningen toe te dichten.

Katten hebben van nature al heel veel gedragseigenschappen die vergelijkbaar zijn met autisme. Dat maakt een kat niet autistisch! Daarnaast is het gedrag dat jij omschrijft nog in zoveel andere categorieen in te delen; slechte socialisatie en habituatie bijvoorbeeld. Luisteren zoals een hond doet, doet een kat sowieso niet. En een kat die buiten de kattenbak poept, daar is ook altijd een reden voor.

Als je vermoedt dat je kat afwijkend gedrag vertoont, lichamelijk of geestelijk, laat dan eerst een medische oorzaak uitsluiten door de dierenarts. Is er geen lichamelijke oorzaak, schakel dan een gediplomeerde kattengedragstherapeut in. Kattengedragstherapeut is geen beschermd beroep in Nederland en er zijn erg veel (bekende!) kwakzalvers actief. Kies dan ook altijd een gedragstherapeut die gediplomeerd is. Die vind je in de 2e link hieronder.