Is de stroom uit onze stopcontacten dodelijk voor een kat?

Ik heb een schatje van een poes, enkel het huis is oud, en hier en daar de stopcontacten ook. Ik maak me dus best zorgen dat ze in een speelse bui haar nageltjes in de gaatjes, en bij 1 stopcontact er achter kan komen, ondanks beschermende duck tape.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik heb nog niet meegemaakt dat een kat de nageltjes in een stopcontact steekt, maar dat je zorgt dat ze er niet achter kan klauwen is wel een goed idee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat nagels niet geleidend zijn . Maar mogelijk weet iemand daar iets over.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik maak me meer zorgen over jouw veiligheid. Stopcontacten mogen namelijk niet op deze manier loszitten; deze kapotte stopcontacten moeten op korte termijn vervangen worden.

Antwoorden (1)

De kans dat een kat nagels in het stopcontact steekt is klein en de kans op een dodelijke schok vrijwel nihil.
Maar zelfs zwakke schokken kunnen ernstige brandwonden veroorzaken en eventueel de longen beschadigen. Deze longaandoening kan wel levensbedreigend zijn (pulmonaal oedeem).

Afdekken van het stopcontact is dus wel verstandig. Ook omdat een kat op een stopcontact kan sproeien, met mogelijk kortsluiting en brand tot gevolg:
https://whyevolutionistrue.wordpress.com/2014/04/08/readers-cat-pees-in-electrical-socket/

Daarnaast: snoeren kauwen
Katten katten zullen minder snel op snoeren kauwen dan honden, maar elke voorzorgsmaatregel moet genomen worden om ervoor te zorgen dat katten veilig zijn als ze toch kauwen. Kauwen en bijten beschadigt niet alleen de snoeren, maar het resultaat kan vreselijk schadelijk zijn voor je kat, zoals schokken of stikken.
SimonV
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Neem voor de stopcontacten de kleine plaatjes die ook ter bescherming van baby's worden gebruikt. Dat staat mooi en is makkelijk. Elektronica-zaken...!
SimonV plus.