Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de stroom uit onze stopcontacten dodelijk voor een kat?

Ik heb een schatje van een poes, enkel het huis is oud, en hier en daar de stopcontacten ook. Ik maak me dus best zorgen dat ze in een speelse bui haar nageltjes in de gaatjes, en bij 1 stopcontact er achter kan komen, ondanks beschermende duck tape.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.2K
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik heb nog niet meegemaakt dat een kat de nageltjes in een stopcontact steekt, maar dat je zorgt dat ze er niet achter kan klauwen is wel een goed idee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat nagels niet geleidend zijn . Maar mogelijk weet iemand daar iets over.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik maak me meer zorgen over jouw veiligheid. Stopcontacten mogen namelijk niet op deze manier loszitten; deze kapotte stopcontacten moeten op korte termijn vervangen worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De kans dat een kat nagels in het stopcontact steekt is klein en de kans op een dodelijke schok vrijwel nihil.
Maar zelfs zwakke schokken kunnen ernstige brandwonden veroorzaken en eventueel de longen beschadigen. Deze longaandoening kan wel levensbedreigend zijn (pulmonaal oedeem).

Afdekken van het stopcontact is dus wel verstandig. Ook omdat een kat op een stopcontact kan sproeien, met mogelijk kortsluiting en brand tot gevolg:
https://whyevolutionistrue.wordpress.com/2014/04/08/readers-cat-pees-in-electrical-socket/

Daarnaast: snoeren kauwen
Katten katten zullen minder snel op snoeren kauwen dan honden, maar elke voorzorgsmaatregel moet genomen worden om ervoor te zorgen dat katten veilig zijn als ze toch kauwen. Kauwen en bijten beschadigt niet alleen de snoeren, maar het resultaat kan vreselijk schadelijk zijn voor je kat, zoals schokken of stikken.
(Lees meer...)
SimonV
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Neem voor de stopcontacten de kleine plaatjes die ook ter bescherming van baby's worden gebruikt. Dat staat mooi en is makkelijk. Elektronica-zaken...!
SimonV plus.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding