Waarom reflecteren de ogen van katten?

Als ik naar mijn kat kijk lijkt het net alsof de ogen een bepaalde kleur reflecteren. Heeft het ook een bepaalde functie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

In het netvlies van de ogen van een kat, zit een laag cellen die licht kan reflecteren.
Als daar een lichtstraal op valt, al is het slecht een zwak schijnsel, dan lijkt het inderdaad of de ogen licht geven. Het is echter de reflectie van een andere bron van licht. In het pikkedonker zal je dit niet zijn. Ook de kat zal dan niets zien...ze voelt dan met de snorharen of er bijv. iets is waar ze tegenaan kan stoten.

Een kat ziet 5x helderder dan de mens en hun ogen zijn dan ook veel gevoeliger voor zwak licht, dus hebben ze maar heel weinig licht nodig om te kunnen zien. Katten jagen altijd als ze iets zien bewegen, het is hun natuur. Omdat hun prooi zoals muizen of veldmuisjes vooral in de schemering actief worden, is het dan voor de kat de mooiste tijd om te jagen. Overdags jagen ze echter ook op vogeltjes en mijn kat jaagt zelfs op mieren, kikkers en alles wat maar beweegt overdags (^-^)

Katten hebben dus aangepaste ogen omdat het jagers zijn. Jagen doen ze overdag, 's nachts én in het schemerdonker. Hun ogen zijn dan ook relatief groot, in verhouding met hun kop en ze kunnen hun pupillen extra groot maken om nog meer licht op te vangen. Ook hebben zij hun zicht op kleuren ingeleverd tegen meer lichtgevoeligheid...ze zien alleen blauw en geel.
amc