Hoeveel tijd heb je nodig voor een hond?

Hallo, sinds kort woon ik op mezelf en daarom leek het me leuk om een hond te nemen ( het liefst een Chiwawa ) maar vanwege mijn werk vroeg ik me af of dit wel verstandig is en of ik wel genoeg tijd heb voor het uitlaten en overige aandacht. Dit zijn de tijden dat ik mijn hond zou kunnen uitlaten:
Van 6:30-7:30
Hond alleen thuis....
Van 14:00-14:45
Van 18:30-19:00
En van 20:30-20:45

Mijn vraag is of dit wel een goed schema is en of de hond niet te lang alleen thuis is.
Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Je neemt geen hond voor jezelf. Je neemt een hond voor jullie beiden. Dat wil zeggen, dat ook de hond rechten heeft. Klinkt misschien overdreven, maar een hond mag ook eisen stellen.
Een hond is een roedeldier en verblijft in normale omstandigheden binnen een roedel op een door de natuur (aard en aanleg) aangewezen plaats. Een hond kan dus geen urenlang alleen zijn, tenminste niet struktureel. Een keertje, of om een boodschap te doen is goed, maar lang is onnatuurlijk.
Natuurlijk kan je de hond er aan wennen en ik weet dat er in Nederland honderden honden overdag liggen te verkommeren, geestelijk. Dat is niet eerlijk.
Als er evenwicht is in de verhouding met je hond, mag je gehoorzaamheid eisen, trouw en gezelschap, maar je mag geen eisen stellen waar aan hij zich van nature eigenlijk niet kan aanpassen.
Ik raad het niet aan, beter gezegd: ik raad het in jouw situatie af. Jammer maar de volle waarheid.
Ivana
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
+ hele dikke!
Z512099
7 jaar geleden
+.....ik denk dat het niet honderden maar duizenden zijn.
Hoeveel tijd heb je nodig? meer.

Als je deze vraag stelt, vind ik, dat je geweldig bezig bent!! je vraagt / informeert voordat je er instapt , in het avontuur : HONDJE!!
Oh, zo leuk en oh wat ben ik blij dat ik als kind een hond heb gehad, nou ja ..wij.. thuis hadden een hond, want nu heb ik er geen en een hond is wel heel erg leuk hoor.

Echter @Mira , daar vraag je naar, wat kan je verwachten en wat moet je laten wat is het leven met een hond QUA TIJD?

Nou, ik wilde mijn antwoord spontaan anders beginnen met ...

-----Als je deze vraag stelt, dan heb je niet genoeg tijd!-----

... en ergens is dat natuurlijk ook zo. Want gelukkig denk jij er over na, maar er zijn legio mensen tegenwoordig die een hond hebben en niet eens overdag kunnen uitlaten. Sommige mensen hebben tegenwoordig een uitlaatdienst die voor hen de uitlaatwandeling tussen de middag voor hun rekening nemen, maar dan nog vind ik dat te weinig. Uiteraard afgezien van al die uren dat je hondje in z'n eentje thuis zit.

Ik heb wel een oplossing voor je, twee zelfs. Of je kunt iemand, je vriendin of je moeder , iemand vragen om overdag op jouw hond te passen en uit te laten natuurlijk. Gezelschap bij hondje in jullie huis (of bij diegene thuis, kan ook) en wandeling dus
of
samen met iemand de hond nemen , delen dus! De ander overdag en jij de rest van de tijd, avond / nacht en 's morgens vroeg.

Denk er maar over na, want als je toch een hondje neemt, ondanks dat wij denken dat je niet genoeg tijd hebt, dan kun je beter niet je hondje alleen thuislaten.

Dus alleen iemand overdag voor het uitlaten is zeker niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
aan hoe oude hond dacht je een pup heeft veel meer tijd nodig dan oudere hond. Vergeet niet dat elke hond anders is voor de ene hond zou dit prima zijn terwijl de andere je huis gaat slopen of ander ongewenst gedrag vertoond.