waarom tilt mijn paard zijn benen niet op bij het hoeven krabben?

Ik doe sinds kort halve stal met een paard. Het is een al iets oudere merrie, maar nog in topvorm. Haar voorbenen tilt ze gemakkelijk op, ik beloon haar dan altijd met iets lekkers. Maar haar achterbenen optillen doet ze maar zelden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ben geen paardenkenner, maar het lijk me logisch dat ze denkt: "Ik heb mijn lekkernij al gehad, dus waarom zou ik meer doen?"
Probeer die beloning pas te geven als je alle 4 de hoeven hebt gehad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb ik ook al geprobeerd, maar nadat ze na de eerste hoef geen beloning heeft gehad, wil ze de tweede ook niet meer opheffen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kleine beloning uit de hand geven, klein stukje wortel of appel, nadat men samen met het paard het voorbeen heeft neergezet, dus niet uit de hand hebt laten vallen, is prima.
Dan met de platte hand in één vloeiende, langzame beweging van voor naar achteren, strijken, met je rug tegen het paard, tot beneden langs de achterkant van het been dat je een voetje wil laten geven.
Steeds weer opnieuw, voorvoetje geven, kleine beloning en weer met de hand naar achteren strijken tot net boven de koot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad aanleren, maar met een ouder paard?
Moet toch geen probleem opleveren bij een ouder paard, de reden zal dan toch eerder een medisch probleem zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ze is wel lang manegepaard geweest. Ik denk dat de hoeven van manege paarden ook niet zo veel uitgekrabt worden. In het begin tilde ze haar voorbenen ook niet op. Maar dat leerde ze al snel. Ik denk eigenlijk niet dat ze pijn heeft. Ze legt haar oren niet plat en ze bijt of schopt ook niet als ik probeer. Ze negeert mij gewoon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoeven krabben vóór en ná het rijden gebeurt in maneges vaak heel intensief. Vooral de hoeven van de achterbenen. Vóór het rijden om de stalmest en ammoniak van de urine uit de hoeven te krabben. Een beetje manege wil dat spul niet in de zandbak hebben.
Manegepaarden zijn het materiaal waar geld mee verdiend moet worden. De kwetsbare hoeven moeten zo lang mogelijk gezond blijven. Dat houdt in dat vooral voor en na het rijden de straalgroeven en de rand tussen zool en het ijzer extra aandacht moeten krijgen van alle vier de benen. Of zij pijn heeft bij optillen van het been weet je niet zolang jij dit been niet gedwongen optilt (nooit doen hoor). Zij negeert je zeg je, dat moet jij dus ook doen als je je naar achteren begeeft. Dus wel contact houden, maar niks van braaf, braaf, en schouderklopjes e.d. om aandacht te krijgen.
Gedrag dat beloond wordt blijft bestaan, gedrag dat je negeert dooft uit.. .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Ik heb mijn lekkernij al gehad, dus waarom zou ik meer doen?" Dit antwoord van Crea liet mij niet los. Hoe komt het dat deze methode bij de meeste paarden niet werkt. Van de psychologie van andere dieren weet ik niet veel.
Het antwoord van petuuntje bevestigt precies mijn ervaringen. Paarden willen juist iets voor je doen na een beloning. Ik geef de paarden nooit iets na het uitkrabben van het vierde voetje (alleen vriendelijk gedag en een aai). Zij voelen dat aan als: nu hoef ik even niets.
Arabische volbloeds zijn een uitzondering: die gaan voor niks voor je door het vuur als je als vriend bent geaccepteerd

Het beste antwoord

Vaak staat het paard na het voetje geven van de voorbenen niet meer in evenwicht, of is niet in staat het gewicht dusdanig te verplaatsen dat het een achterbeen op kan tillen. Het kan ook zijn dat het paard staande automatisch een knie van het linker of rechtervoorbeen op slot zet. In de ruststand gaat staan.
Het kan helpen als je het paars een stapje naar voren laat lopen en gelijk hierna probeert voetje te laten geven.

Omdat je schrijft dat het om een al iets ouder paard gaat kan het ook zijn dat zij symptomen van patella fixatie (onvrijwillige knie op slot) vertoont. Het paard staat dan met het been een beetje gestrekt naar achteren en kan het kniegewricht en spronggewricht niet buigen. Je zou aan een expert, bv de dierenarts, kunnen vragen of je kunt leren de knieschijf met de hand weer los te krijgen.

Maar zo als alles bij de omgang met dieren, geduld, geduld en nog eens geduld. Succes
https://www.youtube.com/watch?v=6yQGhEs0FXo

Toegevoegd na 8 minuten:
--- als je het paars een stapje --- als je het paard een stapje

Toegevoegd na 34 minuten:
Een ouder paard moet allang voetjes op commando geven. Doet het dat niet dan is het raadzaam te controleren of alles in orde is met de benen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoezo, tilt zijn voet niet op? Als je het daar dan maar bij laat heb je je paard geleerd dat het eigenlijk helemaal niet hoeft. Een paard is een levend dier, met een eigen wil. Als je dus van een paard iets gedaan wilt hebben waar hij het niet mee eens is zul je steviger moeten doorpakken. Als je hem onder het zadel rijdt is dat niet anders.
Ga naast je paard staan met je schouder tegen zijn heup en je rug naar zijn hoofd. Duw het paard een beetje van je af met je schouder, zodat hij het meeste gewicht op zijn andere been brengt. Zet je ene voet onder het paard, pak met een vloeiende beweging het achterbeen vast bij de pijp, net boven de kogel, en haal het been naar je toe. Nu direct een stap naar voren doen, zodat je het been naar achter strekt (niet te ver), en de pijp/kogel in je lies komt te liggen. Pak de hoef bij de toon vast en haal die naar je toe, zonder te trekken. Het is normaal dat het paard daarbij een deel van zijn gewicht op je dijbeen laat rusten.
Als hij zijn been terugtrekt, desnoods meebewegen maar niet loslaten! Steeds weer terug naar die stand van een half naar achter gestrekt been. In deze houding kun je ook nooit een klap krijgen. Als je loslaat wel. Het ergste dat kan gebeuren is dat het paard met zoveel kracht zijn been naar voren haalt dat je achterwaarts een metertje wordt weggezet en moet loslaten. Altijd nog beter dan met kracht een hoef tegen je been (of hoofd) krijgen.
Niet ineens de hoef / het been loslaten. Als het paard ontspannen staat op drie benen en je laat ineens los dan laat je hem erg schrikken. Met als gevolg dat hij zich een volgende keer wel zal bedenken.
Het kan gebeuren dat het paard lichamelijke beperkingen heeft voor deze beweging, maar dat is pas als hij echt versleten en invalide is. Dan lukt normaal lopen ook niet meer.
Tip: kijk eens hoe een hoefsmid dat doet. Moet jij toch ook kunnen?
Nug een tip: als het paard schrikt van het vastpakken van de pijp, leg dan je hand tegen zijn bil en strijk langs het been naar beneden tot waar je hem gaat vastpakken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
'Als je dus van een paard iets gedaan wilt hebben waar hij het niet mee eens is zul je steviger moeten doorpakken'
Neen juist niet, als het om het niet op willen tillen van de achterbenen gaat. Eerst onderzoeken. Voor de rest vertel je niets nieuws, maar beschrijf je de YouTube filmpjes uit mijn bron.
teusvh
7 jaar geleden
Ik heb een paar van die filmpjes bekeken, maar ze staan allemaal gevaarlijk als het paard stevig uithaalt. Je moet direct je dijbeen onder het been van het paard zetten. Dan heeft hij steun, maar wat belangrijker is: als hij met kracht zijn been terugtrekt word je weggegooid, maar niet geslagen.
Als het inderdaad zo is dat een paard zijn been niet kán optillen, dan heb je dat allang gezien natuurlijk. Dan bestaat het niet dat hij normaal stapt en draaft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel eens gehoord dat een paard het achterbeen op slot kan zetten als het op stal staat.
Wel eens gehoord van een habituele patellafixatie als het paard op stal staat te soezen. Door een pas naar achteren kan dat verholpen worden en stapt het paard normaal.
Alleen al het advies doorpakken als een paard een achterbeen niet op wil of kan tillen getuigt niet van kennis.
teusvh
7 jaar geleden
Uiteraard ben ik daarvan op de hoogte, maar dat kan voorkomen als een paard volledig in rust is. Ik ben 30 jaar hoefsmid geweest, en ongeveer even lang wedstrijdruiter en instructeur, en heb nog nooit meegemaakt dat een paardenbeen zomaar op slot zit. Wat wel kan is dat er dermate veel arthritis in de gewrichten zit dat het gewricht slechts beperkt kan worden gebogen en/of dat dat pijn doet. Maar uit de vraagstelling begrijp ik dat het gewoon een gezond paard is.
Ik herhaal: als je een been wilt optillen (of in galop aanspringen of een halster aandoen) en je geeft op als het paard niet meewerkt, dan leer je hem één ding: als ik me even van de domme houd hoeft het kennelijk niet meer. Zo train je dus je paard in onhandelbaarheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.hoefsmidvanroessel.nl/page1.php
iedereen mag zich hoefsmid noemen, het is een vrij beroep
teusvh
7 jaar geleden
Klopt, en daarom zie ik ook veel prutsers. De meeste hoefsmeden hebben een achtergrond c.q. basisopleiding als metaalbewerker. Zij houden (de goede niet te na gesproken) hun primaire focus op het ijzer. Als je zoals ik vanuit de paardensport de 2-jarige opleiding tot therapeutisch hoefsmid in Brussel hebt gedaan (omdat ik rond 1975 nergens een goede smid kon vinden voor mijn paarden) zal je focus altijd op het paard blijven liggen. Dus niet 'hoe krijg ik dat ijzer er netjes onder', maar 'waar is het paard het best mee geholpen'.
Bijvoorbeeld: ik gruwel als ik zie hoe ze in die filmpjes het ijzer in de hoef staan te branden. Alle haarvaatjes worden vernield. Zo'n smid zou bij mij nooit meer in de buurt van de stal mogen komen. Hoe het hoort is dat je het hete ijzer heel even tegen de hoef houdt, zodat je kunt zien waar je moet vijlen. Maar dat kost wat meer moeite, jawel.