Waarom plast mijn kat 2x in totaal tussen en op mijn schoenen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Iets meer informatie graag. Leeftijd kat?
1 kat of meerdere in huis, kater of poes,
10 katten in 2 kamers of 1 kat in 6 kamers,
tuin / balkon? binnen of buiten kat?
Gezondheid?
Gesteriliseerd (gecastreerd)?
Nieuwe vriend in huis / mens of dier?
Nieuwe dagindeling, nieuwe baan\?
Kat hele dag alleen of juist niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Uw kat plast waarschijnlijk niet maar 'sproeit'.
Sproeien heeft een andere achtergrond dan plassen en er zijn dan ook verschillen in de plaatsen waar gesproeid of geplast wordt.
Sproeien gebeurt vaak:
bij deuren en ramen (bij kattenluik bijvoorbeeld)
op nieuwe spullen (zoals kleding of de nieuwe bank)
op zaken die buiten zijn geweest (zoals schoenen, jassen en tassen)
op spullen met een speciale geur (zoals natte was, vieze sporttas, of sportschoenen) Bronnen:
- http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/kat/probleemgedrag/onzindelijkheid
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij is 5 maanden oud. Mannetje. Ik woon alleen sinds 2 maand. Het is een binnenhuise kater.
Rieneke1
7 jaar geleden
Juist jonge katertjes zijn vatbaar voor blaasgruis. 5 mnd is ook hoog tijd je katertje te laten castreren, mocht dat nog niet zijn gebeurd.

Antwoorden (1)

Wellicht omdat hij een blaasontsteking en/of blaasgruis heeft. Vang wat verse urine op en laat dat door de dierenarts onderzoeken. Til het niet over het weekend heen: mocht de kat gruis hebben dan kan hij verstopt raken, en dit is levensbedreigend.
Rieneke1
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
+ daarbij... Als er eenmaal een pislucht hangt zullen ze het vaker op die plek doen. En schoenen zeker een sportschoen neemt gemakkelijk vocht op. Ook al heb je de schoenen goed achoon gemaakt bestaat dr kans dat JIJ het niet meer ruikt maar de kat wel. Probeer als je dat niet gedaan hebt de schoenen schoon te maken met "Uri-go" of "Urine off" te koop bij de dierenarts of dierenwinkel. Dit is namelijk een middel dat de urine afbreekt en zo de geur verwijderd i.p.v. maskeert. En zet de schoenen op een andere plek.