Wie heeft bepaald dat een paard een edel dier is?

Je zegt geen poot maar been en hooft ipv kop.
Vraag me af hoe dit is onstaan .

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Altijd van dienst
Het paard stond dicht bij de mens en was de mens altijd van dienst waardoor het paard edel is geworden. Ook was het vroeger zo dat alleen de adel paard reed. Zij konden zich dat permitteren. Alles wat met adel te maken had was bijzonder, edel. Zo ook het paard.

http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/waarom-een-paard-een-edel-dier

Toegevoegd na 42 seconden:
De mens dus, wellicht de adel, maar dat is niet per se duidelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel gek eigenlijk dat een hond dan geen edel dier is. die stond al voor het paard dicht bij de mens om te beschermen.
Z512099
7 jaar geleden
ylona, bij de Arabieren bijv. is de Saluki (windhond) een edel dier...
tinus1969
7 jaar geleden
Het is overigens niet waar dat 'het paard de mens altijd van dienst was. Integendeel; van de 'grote huisdieren is het paard het laatst gedomesticeerd. Ik denk dat het juist andersom is; paarden werden van oudsher juist niet door iedereen gebruikt, maar vooral door legers/soldaten/ridders. Een paard was militaire macht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Van zijn goede manieren hoeft een paard de term edel niet te hebben. Mijn hond poept netjes in de berm onder de struiken. Een paard kakt midden op de weg :-)
Z512099
7 jaar geleden
En dan naar het slachthuis...zo edel vindt de mens het paard.