Waar kan je kittens of een poesje kopen in Utrecht? En voor hoeveel (ongeveer)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (2)

Kijk eens bij de Nederlandse Kattenfokkers Vereniging. Zij bemiddelen voor kittens en kunnen je ook advies geven. Haal niet zomaar een kat bij een slechte fokker, maar koop een kat met een officieel stamboom. Goede fokkers houden zich aan bepaalde eisen die worden gesteld aan kattenfokkerij. Slechte fokkers met heel veel rassen en nestjes bij elkaar die je heel goedkoop kunt halen uit een schuur ergens, gaan slecht met de katten om en de moederkatten worden uitgebuit om steeds maar nestjes te baren. Ook worden de fok katten niet getest op erfelijke aandoeningen en ziekten, waardoor de kans op ziekte bij een kitten groot is. Een echte raskat met stamboom kost ongeveer 500-800 euro. Voor speciale rassen betaal je soms wel 1000 euro.

Voordat je een kat aanschaft, verdiep je eerst in het ras dat je wilt. Er zijn zoveel verschillende rassen, met elk hun eigen karakter. Zoek een ras uit dat echt bij je past. Sommige rassen zijn actief, anderen rustiger. Sommige rassen hebben geen of kort haar, andere rassen langhaar. Dit heeft allemaal consequenties voor de benodigde verzorging.

Houd er rekening mee dat een huisdier veel geld kost en dat een kat wel 15 jaar of ouder kan worden.

In het asiel kun je ook kijken voor een leuke kat. Daar hebben ze soms ook kittens. Aan de Koningsweg in Utrecht zit het dierenasiel. In het asiel zijn de katten een stuk goedkoper. Vaak zijn dit wel afdankertjes van mensen die een kat bij een slechte fokker hebben gekocht. Je moet dus rekening houden met meer medische kosten op den duur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Goh, ik zat al klaar om je een plus te geven, tot ik je opmerking over asielkatten las. Tuurlijk zijn dit geen afdankertjes van mensen die hun kat bij een slechte fokker hebben gekocht. En tuurlijk zitten daar geen medische kosten aan vast op den duur. Je kan pech hebben met een kat qua medische kosten, maar door de bank genomen zijn huis- tuin en keukenkatten sterker en minder behept met erfelijke afwijkingen dan veel raskatten.
NadineZ90
7 jaar geleden
Helemaal mee eens, @Rieneke1 ! @Mahi
In asiels zitten vaak kittens. De katten die in asiels zitten zijn vaak niet afgedankt. Kijk eens op www.ikzoekbaas.nl Hier zie je alle dieren die in Nederland in asiels zitten met verhaaltjes erbij. Er zijn veel katten die een nieuw huis zoeken, waarom zou je een fokker ondersteunen in het op de wereld zetten van nóg meer katten. Elke kat die bij een fokker wordt gekocht staat gelijk aan een kat die in het asiel moet blijven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Bo777
Wat een onzin verhaal over die asielkittens.
Asielkittens worden doorgaans naar het asiel gebracht omdat de eigenaar nalatig is met het steriliseren van de moederkat. En omdat de eigenaar daarna niet weet wat er mee te doen, worden ze naar het asiel gebracht of ergens in het bos gedumpt en in het ergste geval in een zak verdronken.
Mahi ga eens in het asiel kijken. Ook in het asiel zitten veel kittens, maar misschien zie je een hele lieve volwassen kat waar je direct al een band mee hebt en die je nog een aantal fijne jaren kunt geven. In het asiel zitten vaak zwervers, maar ook katten waarvan het baasje overleden is en daarom naar het asiel werden gebracht.
De kosten bestaan meestal uit een stukje verzorging en de enting. Alle katten zijn gecontroleerd en onderzocht door een dierenarts.
Een raskat is in aanschaf vele malen duurder en omdat je zelf al vraagt hoeveel ze kosten, raad ik je aan naar het asiel te gaan.
Ga ook eens op deze site kijken: http://www.dierenasiels.com/
Hier kun je (bijna) alle asielkatten/kittens in Nederland vinden.