Welke katten passen het beste bij elkaar?

Ik heb een vuilnisbakkenras kat van 9 jaar oud.
Hij kan heeel chagerijnig zijn tegen anderen.
Maar tegen mij is hij heel lief.
Alleen als ik hem op wil tillen word hij agressief.
Welk kattenras past erbij?
Ik wil een kitten zodat ik geheel zelf kan bepalen hoe ik hem opvoed.
Ik wil hem niet buiten laten, mijn oude kat werd daardoor agressief en wou een hele tijd niet door mij aangeraakt worden.
Maar ik wil wel dat de kitten sociaal en rustig genoeg is als maatje voor mijn oudere kat.
Af en toe wat speels is leuk maar de hele tijd put mijn andere kat uit.
Ik ben 19 jaar oud en ben bezig met studeren.
Woon nog wel bij mijn ouders thuis (ouders zijn thuis rond de tijd dat ik weg ben) dus er is altijd wel iemand bij de kat.
Iemand dezelfde thuissituatie met katten?
En zijn er tips?
Graag thuissituatie (hoe het met een oude rustige kat en een kitten gaat) in de reacties zetten en de tips voor kattenrassen (ook al weet je niet helemaal zeker) in de antwoorden.
Hoop jullie genoeg informatie te hebben gegeven over wat ik zoek.
Ben benieuwd naar de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kitten plaatsen bij een kat die al ouder is, is niet verstandig. Zeker niet als de oudere kat al geen makkelijke is. Die wordt waarschijnlijk horend dol van zo een actieve speelse kitten. Beter neem je er geen kat bij.
Rieneke1
7 jaar geleden
Als je kat zo chagrijnig is, en bij vlagen agressief, laat hem dan eens heel goed nakijken bij de dierenarts. Je kat zou wel eens pijn kunnen hebben. Hij heeft sowieso de leeftijd voor een goede senioren-check. Best kans dat het beestje artrose heeft en enorm opknapt van pijnstilling.

Antwoorden (1)

Ik vrees dat je op problemen af gaat stevenen. Katten kunnen sociale dieren zijn, maar dan moeten ze wel in hun jeugd opgegroeid zijn met andere katten, en ook later andere katten gewend zijn geweest. Een oudere binnenkat die altijd alleen heeft geleefd gaat absoluut niet meer wennen aan een andere kat, van welk ras dan ook. Doe jezelf en je kat dat niet aan.

Zelfs al zou je kat gesocialiseerd zijn op soortgenoten, dan zou een kitten nog geen slim idee zijn. Het beste match je katten die niet alleen een gelijkaardig karakter hebben, maar die ook in dezelfde levensfase zitten.

Reden genoeg dus om af te zien van dit heilloze plan.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Perfect antwoord Rieneke. Plus!
NadineZ90
7 jaar geleden
Klopt! Katten zijn geen groepsdieren. En voor zo'n oudje is een kitten echt te veel.
Dat je kat aggressief wordt als je deze optilt kan erop duiden dat hij pijn heeft. Ook omdat hij "rustig" is. Vaak denken mensen dat katten gewoon veel slapen, maar het kan zijn omdat hun lijfje gewoon pijn doet dat ze niet willen opstaan. Je kunt glucosamine geven door het voer en elke dag met je kat spelen (met een touwtje). Daar maak je je oude maatje het gelukkigst mee! Niet met een "indringer" (lees: nieuwe kitten).
Als je per sé een tweede kat wil, neem dan eentje uit het asiel die andere katten gewend is en die rustig is. Je zegt "ik wil een kitten zodat ik deze kan opvoeden zoals ik wil", maar zo werkt het niet: elk dier heeft zijn eigen karakter. Bij een kitten is het karakter een vraagteken, bij een kat uit het asiel kunnen de medewerkers je vertellen hoe het beestje in elkaar zit.
Rieneke1
7 jaar geleden
Nadine, katten zijn wel degelijk groepsdieren, alleen moeten de omstandigheden ernaar zijn, en moet de kat op soortgenootjes gesocialiseerd zijn. Zo niet dan is de kat eigenlijk sociaal gehandicapt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedenk wel: een hond heeft een baas....een kat personeel. Dat zegt eigenlijk al genoeg over hoe katten in elkaar zitten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal mee eens Rieneke +