Kun je de nagels van je hond ook zelf knippen?

Ik heb een pup met hele lange nagels (auw), ze hoeft nog lang niet geplukt te worden (teckeltje) maar die nagels mogen wel wat korter! Ps. Voor degenen die mijn vorige vraag over de pup beantwoord hebben; het gaat al veel beter!!! Ik hou haar! :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Je hond meer op tegels en asfalt laten lopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, behoorlijk!

Het beste antwoord

Ik knip de nagels van mijn hond ook zelf. Koop een goede nageltang bij een goede dierenspeciaalzaak. Op zo'n tang zit een begrenzer, zodat je niet te ver knipt. Knip in ieder geval niet meer dan 3 millimeter af.

Begin met één nageltje en beloon je hond. Doe de volgende dag twee nageltjes en beloon je hond. De derde dag knip je de rest van dat pootje, ook het duimnageltje en beloont de hond. Vervolgens doe je de volgende dag het ander pootje, ze is dan alle angst kwijt. De twee laatste pootjes doe je op één dag. Voortaan kan je gewoon de nageltjes knippen als dat nodig is. Ze zal er geen moeilijkheden meer mee hebben.

Honden die veel in het bos lopen hebben ook lange nagels, al loop je uren. Op zachte ondergrond slijten de nagels niet. Bij oude honden kan je op stenen lopen zoveel je wilt, maar de nagels groeien gewoon door. Oude honden zal je dus wel moeten knippen, dus begin er jong mee.

Voor honden die echt bang zijn van een nageltang (honden die er niet jong aan gewend zijn) wil een vijl nog wel eens uitkomst brengen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee dan... Beste antwoord is hierbij een feit ;-)

Andere antwoorden (5)

Je hebt speciale honden nagel schaartjes. tot net iets boven het rode leven afknippen. succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dit kan wel,maar zou het voor de eerste keer niet zelf doen.
Je kunt het beste naar een trimsalon gaan en het je daar eerst voor laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wanneer kan je het dan zelf gaan doen?
Dit is een heel jong diertje,
Dat kan je toch echt handiger zelf (elke 2weken) gaan bijhouden.
Eens met bovenstaand antwoord. Mocht je toch besluiten om het zelf te willen doen, dan zou ik eerst filmpjes op youtube bekijken. Daarnaast is het zaak dat je niet in het roze gedeelte (de teen) knipt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja zelf knippen kan, maar DOE HET NIET !

als je niet weet wat je doet, kan het heel VEEL PIJN doen bij dat schatje op de foto... wat een dotje (fijn dat het zoveel beter gaat, ik maakte me daar zorgen over).

als de nagels van een hond te lang worden is dat een teken dat de hond te weinig buiten komt.
bij wandelingen buiten loopt een hond op straat/stoep en daar slijten de nagels van en door.

hopelijk ben je van plan om met je pup vaak genoeg buiten te gaan lopen en dat je niet denkt: het is een klein hondje, dus 5 minuten is genoeg! dat is zeker niet zo.

je zal dan ook merken dat knippen niet meer nodig blijkt.

nu raad ik je aan om het niet zelf te doen, het kost geld ja, maar wat is beter, dat het goed en pijnloos gedaan wordt door iemand die er voor geleerd heeft ? of dat jij het doet, uit kosten overwegingen zonder ervaring met zelfs misschien een verkeerde, niet professionele schaar/ nagelknip ?
het is een deel van de normale verzorging, dus zie het ook zo als kosten die er bij horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ok, het was wel kostenbesparing maar als het echt zo afgeraden wordt ga ik toch maar even naar de trimmer. Ja, ik weet niet wat het is maar het lijkt wel alsof ik ineens doorheb hoe ik contact kan maken met het beestje. En hoe leuk het dan eigenlijk is. Het hondje "praat" bijna met je! En hij luistert! Ik vond het eerst nogal een ongeleid projectiel, maar nu ik beter kijk zie ik dat het dat eigenlijk helemaal niet is. Echt heel fijn!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fijn meis, geniet ervan, het is zo bijzonder om zo'n lief en enthousiast beestje te hebben. wat je niet moet vergeten is dat je (een beetje) zijn moeder vervangt, hoe oud is hij?
dat hij luistert is heel goed, dat helpt bij het opvoeden / corrigeren, waar je, als het goed is, nu al mee bent begonnen. ik ben blij met je besluit om toch naar de trimmer te gaan. gelukkig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binkie is nu 4 maanden :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee 3 trouwens! 3 maanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk hoor, nog zo jong, een droppie is het !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een moeder verzorgt ook haar kroost.
Je kan toch (met beleid en liefde) zijn nageltjes knippen?
Maak er een spelletje van met kleine stukjes worst als beloning.
Als je het niet zelf doet, maar je hondje ervoor wegbrengt, leer je het zelf nooit.
En hij is 3 maanden.....
Hij wordt 13 jaar. (of zo)
Ga je dat aldoor wegbrengen dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je genoeg buiten loopt hoeft er toch niet geknipt te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft echt lange nagels hoor! Weet je, ik ga het gewoon proberen en als het niet goed gaat breng ik haar alsnog naar de trimmer. Bedankt allemaal!!
Ik ben het eens met Jodokus, dat je puppy blijkbaar te weinig op straat (stenen) komt, dus meer wandelen!

Maar: WEL zelf knippen.
Neem de tijd, leer je hondje eerst liggen, (dus niet morgen al beginnen).
Als hij kan liggen, neem je er worstjes bij en knip je de nageltjes. Beloon met een stukje worst als het goed gaat en neem echt de tijd, zorg dat het rustig is.

Met zo' n speciale nagel-schaar, niet een goedkoopje kopen.

Ik ben zelf met mijn rottweiler naar een nagelknipper gegaan en dat dier bleef erin, zo bang als dat ze werd. Haar ogen puilden uit en ze kwijlde van angst.
Dat doe ik dus echt nooit meer.
(en ik was erbij, heb het dus kunnen zien!)

Het heeft een tijdje geduurd, en veel herhaling.
Maar ik kan mijn hond nu zelf knippen.
Leuk vind ze het nog steeds niet, maar ze raakt niet meer in paniek.

Maar wandelen op steen lijkt me vooralsnog de beste oplossing hoor.
Je puppy moet ook gewoon beweging hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het onverstandig om de eerste keer zelf te knippen als je niet weet hoe ver je mag knippen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom zit er op een goede nagelknipper een beveiliging, dat je niet te ver kunt.
Maar wandelen op steen (ipv zachte ondergrond) lijkt me vooral voor een puppy nog het beste hoor. Als hij zo lange nagels heeft.
Vreemd dat een puppy al zo lange nagels heeft! Toch?