Mijn kat mankt, maar lijkt weinig last te hebben. Is het nodig de dienstdoende dierenarts te bellen?

Wie denkt er even mee? Onze eigen dierenarts is pas maandag weer bereikbaar, en ik twijfel of het nu echt nodig is om de dienstdoende arts te bellen.

Het viel me ineens op, hij had ergens liggen slapen en kwam wat twijfelend mijn kant op. Vanochtend hoorde ik hem in gevecht met een andere kat, dus het kan zijn dat het daarvan is. Aan het pootje (voorpootje) is niets te zien. Omdat het me eerder niet is opgevallen, vermoed ik dat het niet heel ernstig is. Ik mag er gewoon aanzitten, en hij belast het ook gewoon, alleen zet 'm net wat korter neer bij het lopen. Verder springt hij gewoon op schoot en op mijn bed, hij is normaal levendig, en eet en drinkt gewoon. Loopt ook rustig de kamer door, alleen trekt dus wat met dat pootje. Heel veel last lijkt hij dus niet te hebben. Met het wassen gebruikt hij z'n voorpootje ook normaal.

Ik ben om eerlijk te zijn geneigd om even af te wachten, en maandag het telefonisch spreekuur te bellen als hij dan nog last heeft. Of is dat nou dom en onverantwoord? Voor mezelf zou ik nog niet eens dénken aan een afspraak bij de huisarts, maar een kat kan nu eenmaal niet voor zichzelf opkomen, en ik voel me ook een beetje schuldig als ik voor m'n eigen gemak het maar even aanzie. Aan de andere kant denk ik dat de kans groot is dat 't iets is dat vanzelf overgaat, omdat hij er gewoon op loopt en er zelfs mee springt, zij het een beetje voorzichtig. Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
30.5K
Rieneke1
12 jaar geleden
je klinkt als een betrokken baasje hoor!
bedenk dat een da bezoek je kat veel stress oplevert, om het nog maar niet te hebben over de virussen die daar rondhangen.
voel je beslist niet schuldig, dit klinkt echt onschuldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stom hé, ik zou volgens mij een vreselijke moeder zijn. Het lijkt me echt totaal niet ernstig: kat gedraagt zich normaal, steunt erop (dus gebroken is het niet) en er is niets bijzonders aan te zien wat direct alarmeert. Maar ik ben me er zeer bewust van dat ik vóór hem beslis, en dat ik dus eigenlijk doe wat mij goed dunkt, terwijl hij misschien meer last heeft dan ik denk. Misschien zie ik teveel mensen om me heen die puur uit gemak beslissingen nemen zonder aan het welzijn van hun dieren te denken, en wil ik daarom even zeker weten dat ik de juiste beslissing neem. Want om heel eerlijk te zijn heb ik zelf ook geen zin in het gedoe van een ritje DA (ik ben rolstoelafhankelijk, moet dan eerst iemand zoeken die ons kan vervoeren) en heb ik ook de kosten een beetje in m'n achterhoofd. Als m'n kat echt ziek is, denk ik over die kosten niet eens na, maar als ik twijfel of het nodig is, speelt het toch een rol. Vandaar dat ik zeker wil weten dat ik me niet laat leiden door m'n eigen belangen. En je hebt wel gelijk dat een DA-bezoek ook enorm veel stress oplevert. Hij zit altijd te hyperventileren in de wachtkamer, dus in principe ga ik zeker met hem (andere is wat makkelijker) alleen maar naar de DA als het absoluut noodzakelijk is. Ik wacht inderdaad maar even af. Hij springt net van de vensterbank af en klimt op de tafel, zoveel last kan hij dus niet hebben van z'n pootje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, meneer loopt weer bijna normaal vandaag. Gelukkig maar. Dat betekent wel dat ik officiëel een overbezorgde kattenmoeder ben :-S Hij leek vanmiddag nog heel even te schrikken toen hij van de tafel sprong en op z'n beide voorpoten landde (sukkel) maar verder loopt en springt hij weer zoals het hoort. Als je het weet, zie je hem nog een heel klein beetje trekken, maar dat valt amper op. Heb 'm vannacht inderdaad binnengehouden, mensenlief wat kan dat beest klagen zeg. Ik heb alleen maar uitgelegd dat hij zich even een nachtje binnen moest zien te vermaken, hij krijst alsof ik z'n beste vriend wil vermoorden. Overdrijven is ook een vak. Maar het gaat dus goed verder :-) Nogmaals bedankt voor alle reacties, ik wacht nog even af, en zal de vraag sluiten als er verder geen nieuwe reacties komen.
Rieneke1
12 jaar geleden
welkom bij de grote club van overbezorgde kattenmoeders :) fijn dat het beter gaat.
kijk nog even uit met dat springen, hij moet eigenlijk nog even rustig aan doen.
maar dat is niet makkelijk met die van jou, begrijp ik :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, ik kan 'm er echt niet van weerhouden om op een tafel te klimmen en er weer een keer af te springen. Het enige controlemiddel dat ik heb ik 'm binnenhouden, maar dan moet ik er wel op rekenen dat ik 's nachts weinig slaap ;-) Maar 't gaat allemaal goed, ik merk vandaag niks bijzonders meer aan 'm.

Het beste antwoord

ik zou het even aanzien, maar er wel voor zorgen dat de kat niet te veel kan springen.
ook zou ik hem even binnenhouden.
verder is het raadzaam de komende dagen in de gaten te houden of zich geen abces ontwikkelt.
goede kans dat je kat over een paar dagen geen last meer heeft, maar wat voorzorg kan geen kwaad.
beterschap voor je beestje!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, als zelfs jij zegt dat ik gerust even af kan wachten, ben ik weer gerustgesteld :-) Ik wilde 'm inderdaad in elk geval vannacht al binnenhouden, maar het is acht uur en de strijd is al begonnen, lol. Hij gaat altijd naar buiten 's nachts, met de vrieskou moest ik ook moeite doen 'm binnen te houden. Maar ik heb 'm liever even binnen nu, kan ik meteen morgen zien hoe het dan gaat.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja doen hoor, het pootje heeft rust nodig.

Andere antwoorden (3)

Even afwachten, het klinkt niet heel ernstig. Waarschijnlijk heeft hij gewoon bij het buitenspelen zijn pootje bezeerd. Als het ernstig zou zijn, komen katten vaak naar je toe om 'hulp' te vragen.Als het na een week niet minder is kan je het beste naar de dierenarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je stelt het mooi: waarschijnlijk heeft hij gewoon bij het spelen z'n pootje bezeerd. Dank, dat zet het mooi in perspectief. Ik houd 'm gewoon even in de gaten, als hij echt pijn gaat tonen, kan ik altijd nog bellen.
Ik zou t even aankijken , klinkt niet zo verontrustend. Je kan nog wel even voelen of het voetkussentje dikker is als normaal. Misschien zit daar wat vocht als gevolg van zijn gevecht. Dat kan de reden zijn dat hij zijn poot zo voorzichtig gebruikt. Beterschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, goede tip, ik ga even kijken!
Je lijkt mij kundig genoeg om de situatie in te schatten. Vertrouw op je intuïtie. Dus een paar dagen aankijken.