Is het beter om een hond met diagnose leverkanker meteen in te laten slapen?

Vandaag helaas te horen gekregen dat de hond van mijn ouders leverkanker heeft.
De dierenarts zegt dat hij misschien nog drie maanden heeft, misschien nog zes. Er is niks meer aan te doen.

Nu willen we hem niet met pijn laten rondlopen, op dit moment heeft hij medicijnen die goed helpen tegen de pijn.

Maar nu lees ik overal op internet dat leverkanker bij honden met veel pijn gepaard gaat.

Staat dit hem nu ook te wachten en is het niet beter om hem meteen in te laten slapen?
Of kunnen we er nog een paar mooie maanden van proberen te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wij hebben gisteren te horen gekregen dat onze grote hond van 11j leverkanker heeft. Er zit een groot gezwel op. Met pijnstillers en maagtabletten en t eten te verdelen over4 maaltijden gaat t weer beter met haar. Juist belt de dierenarts er is een medicijn dat de lever ondersteunt, het geneest niks gewoon ondersteuning...maar het prijskaartje voor een hond van +40kg kost per maand 270€.....Voor een hond van tussen de 30 en 40 kg is het 225€...
Heel veel sterkte aan ieder die met een ziek dier in huis zit, ik weet dat ge radeloos word ervan

Het beste antwoord

Allereerst: wat ontzettend naar voor je, wat een schrik: heel veel sterkte!

Een euthanasiebeslissing maak je altijd samen met de dierenarts.
Je hond heeft pijnbestrijdng en die helpen goed. Dan is er dus geen reden om hem in te laten slapen. Zolang hij eet, drinkt, plezier heeft in zijn leven en geen pijn heeft is het natuurlijk okee.
Als hij pijn krijgt, dan is dat vaak moeilijk om te constateren bij een hond. Dat is een natuurlijk principe: als een dier in de natuur laat merken, dat-ie pijn heeft, dan is het een prooidier geworden. Dat "instinct" zit er bij een hond ook nog heel goed in.
Maar je merkt het op een gegeven moment echt wel, en dan is het tijd om te gaan overleggen met je dierenarts.

Dus: maak er een mooie tijd van met hem, zoals jullie dat hopelijk vanaf het begin met hem hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zo dat honden nog steeds het instinct hebben, om niet te laten merken dat ze pijn hebben. Ooit had één van de honden van mijn man bloed geplast toen hij thuiskwam. De hond kwam hem echter vrolijk kwispelend tegemoet gelopen. Het arme dier bleek een hele grote niersteen te hebben en moet enorme pijn geleden hebben..... maar niemand had iets gemerkt :(
+ voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja afschuwelijk hè! Ik heb mijn hond 10 dagen geleden moeten laten inslapen...en dat hij zo'n pijn had wisten we ook niet.... Maar daar is dan ook niks aan te doen, dat is gewoon overmacht helaas.
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ik inderdaad ook heel erg rot vinden, dat hij pijn heeft maar wij het niet merken aan hem.
Ook omdat ik las dat die pijn afschuwelijk kan zijn.
Dan kun je dat maar beter vóór zijn, dacht ik, en in laten slapen.
Maar ik heb er helemaal geen verstand van verder, is de eerste keer dat ik op deze manier afscheid moet nemen van een dier. Wat betreft je laatste zinnetje: we zouden niet weten hoe we zijn laatste weken of maanden beter zouden moeten maken dan de rest van zijn leven ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vond ik echt afschuwelijk!!!! Maar ik had een zeer hechte band met hem en ben er gelukkig wel heel snel achter gekomen. Yesssssssss RiaNino, en zo hoort het ook te zijn vind ik!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Wendy, Voor jou is het ook nog maar kort geleden dan, 10 dagen, ik las er net overheen, was te gefixeerd op de informatie eruit pikken die voor mij relevant was ;) Alsnog sterkte ermee, je zult hem nog steeds wel erg missen.
Wij hebben ook een hechte band met onze hond, mijn moeder zei ook al: Ik ken mijn beestje wel!
Ik ga de vraag nu sluiten, bedankt voor de reacties!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle antwoorden zijn goed ;) maar voor jou 10 duimpjes omdat je het zelf zo kort geleden hebt meegemaakt.

Andere antwoorden (4)

Een van de moeilijkste beslissingen die een hondeneigenaar ooit moet maken is de beslissing om een dodelijk ziek huisdier te laten inslapen. Gelukkig zijn er een paar richtlijnen welke kunnen helpen om de kwaliteit van het leven van de hond te bepalen.

Kan de hond nog normaal eten en drinken, of moet hij daarbij geholpen worden? Kan hij nog normaal zijn behoefte doen? Beleeft hij nog plezier aan de dagelijkse activiteiten, bvb wandelen? Maakt de hond nog normaal deel uit van het gezin, of verstopt hij zich?

Erg genoeg is het bijna nooit aan dieren te zien dat ze pijn hebben, hetgeen het nog moeilijker maakt het juiste tijdstip voor het afscheid te bepalen. Als de hond meer slechte dan goede dagen heeft, dan is het wellicht tijd om hem meer lijden besparen op een pijnloze en respectvolle manier.

Het is niet makkelijk, maar wanneer er niets meer helpt, blijft er nog maar één ding over: de ultieme manier om je hond te bewijzen dat je echt van hem houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanwege die laatste zin stel ik deze vraag ook ;) We houden van hem en willen er graag nog een 'mooie' tijd van maken met hem en op een rustige manier afscheid nemen. Dus voor onszelf zou het heel fijn zijn als hij nog drie tot zes maanden heeft.
Hij loopt nog rond, is hartstikke lief, komt nog buiten, eet goed.. maar verder is hij erg rustig en heeft hij een soort van aanvallen die nu met medicijnen misschien onder controle gebracht kunnen worden. Maar net wat je zegt, wanneer heeft een hond pijn? Dan liever vandaag dan morgen dat spuitje, snap je..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat snap ik ook en helemaal. Maar het is ook afschuwelijk als je dat te vroeg zou doen. En dat kan gelukkig niet, want daar is de diernarts voor.
Heb vertrouwen in jezelf: de hond geeft het aan als het genoeg is geweest! Wat moeizamer opstaan, minder aktief zijn, en dat vooral binnen. Buiten kan het zijn, dat je dan nog niks merkt. + Siska!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij nog graag wandelt en goed eet is zijn pijn waarschijnlijk nog goed onder controle. Als hij stil in een hoekje gaat liggen en zijn eten laat staan zal het helaas hoog tijd zijn.
Nog veel moed om de juiste beslissing op het juiste moment te nemen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze reactie kwam gelijktijdig, Wendy :)
Bedankt voor de +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zullen dan inderdaad maar vertrouwen op onszelf en op de dierenarts. Het is de eerste keer dat dit ons overkomt en je hoort zo vaak verhalen van dieren die te lang hebben geleden.. dat willen we dus niet, hij is altijd super lief voor ons geweest, het zou 'onhondelijk' zijn als we te lang door bleven sukkelen.
Fijn dat er hier mensen schrijven die hier ervaring mee hebben! Ik voel me wel opgelucht dat we weten wat er aan de hand is, ik had al langer het idee dat er meer was dan alleen een nekhernia zoals eerst de diagnose was. Nu weten we tenminste waar we aan toe zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeker heel fijn, dan weet je waar je aan toe bent en wat je kunt verwachten. Je kunt nu gericht opletten en op tijd zijn om hem lijden te besparen!
allereerst; wat een rotnieuws, sterkte!

de hond meteen in laten slapen lijkt me wat voorbarig, gezien de pijn nog onder controle te houden is.
gun jezelf en de hond nog een tijdje samen.

wat ik wel zou doen is het dier met argusogen in de gaten houden.
beter wordt hij niet meer, en het leven moet nog de moeite waard zijn voor je hond.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaan hem inderdaad goed in de gaten houden.
Aparte bijkomstigheid is dat mijn ouders zaterdag op vakantie gaan en de hond dan bij mij komt logeren. Dit was al lang afgesproken.
Ik vind dit persoonlijk wel fijn, een paar liefdevolle weken met hem tegemoet gaan! Maar aan de andere kant heb ik helemaal geen ervaring met zieke huisdieren dus vind het ook wel een beetje spannend. Ik hoop dat ik hem goed weet te interpreteren ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn dat je een tijdje met de hond kan doorbrengen!
heb maar een beetje vertrouwen in jezef, en bij twijfel kan je altijd de dierenarts bellen en raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Rieneke!
Heel veel sterkte hiermee. Let heel goed op je hond en als je pijn of andere zaken constateert kan je met de dierenarts overleggen. Als het op dit moment goed gaat zou ik hem nog niet laten inslapen. Gelijk heb je dat je niet wil dat het beestje pijn lijdt, dus houd hem goed in de gaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een triest nieuws, allereerst sterkte, ook met de moeilijke beslissing die er onvermijdelijk aan zit te komen! Merk je het aan hem, of hij pijn heeft? Ik zou denken: zolang hij het met pijnstillers redt?

Toen mijn hond een zeer agressieve vorm van (nier)kanker bleek te hebben, al overal uitgezaaid, heb ik hem nog een paar maanden - best vrolijk - laten rondhobbelen. Het ging vrij plotseling achteruit (slechter eten, minder beweeglijk, moeite met gaan liggen en opstaan). En toen wist ik: nu moet het.

Moeilijk, je kunt het ze niet vragen, of het leven nog hondwaardig genoeg is... Per dag bekijken of het gaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft al een tijd klachten, eerst dacht de dierenarts aan een nekhernia. Hij had dan vrij heftige (pijn)aanvallen waarin hij ook piepte en op andere manieren duidelijk liet merken dat hij pijn had.
Echter sinds hij hier medicijnen voor heeft, gaat dit goed.
Mijn ouders zijn opnieuw met hem naar de DA gegaan omdat hij een soort epileptische aanvallen kreeg. Hij is ook nog best vrolijk, eigenlijk alleen maar lief! Hij eet goed, poept goed, plast goed... is blij als ik bij mijn ouders binnenkom. Maar bij jouw hond ging het plotseling achteruit? Als je het over had kunnen doen, had je dan hetzelfde gedaan of eerder in laten slapen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hetzelfde, nu ik (achteraf) weet dat ik het wel kon zien, als het minder ging. Pfff, toen ik eenmaal de beslissing had genomen was hij heel opgewekt, niks aan de hand, kwispelend naar de dierenarts. Maar toch geen spijt; elke volgende slechte dag wilde ik hem besparen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan denk ik dat het hier ook wel zo zal gaan. Tot nu toe heeft hij nog geen pijn gehad die niet was op te lossen.
We moeten maar goed vertrouwen op ons eigen oordeel, we kennen hem tenslotte al 14 jaar..
Jeetje wat heb ik met mijn moeder te doen, zeg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, verdrietig voor je moeder, om hem na 14 jaar trouwe dienst los te moeten laten. Zij zal vast niet lekker op vakantie gaan... Ik wou nog even toevoegen: bij mijn hond (golden retriever) was de bak niet leegeten wel een heel goede graadmeter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We zullen wel zien. Ik ben wel blij met de goede adviezen hier, googlen kan ook maar dan lees ik alleen maar over heel veel pijn, terwijl ik het nu wel mee vind vallen.
Hij eet juist alles wat los en vast zit op het moment. Is ook een symptoom. Zul je trouwens altijd zien dat ze op die momenten kwispelend naar de dierenarts gaan ;) Lijkt me extra moeilijk dan. Ik zie best tegen dat moment op.
Ik vind het voor mezelf fijn dat Benno hier nog een paar weken komt logeren, maar voor mijn moeder is het idd minder. De dierenarts zei dat het ook ineens heel snel kan gaan, dan sta ik misschien wel voor de keuze als ze op vakantie zijn. Ik hoop het niet.
Hey maar ik ga de vraag sluiten, weet genoeg, en we mogen er hier geen forum van maken, haha :) Hartstikke bedankt voor je antwoord en reacties!