Ontstoken voorpoot bij kat, komt het goed? (maak me ongerust) zie uitleg

De ontsteking (wondje) zit aan de onderkant voorpoot maar is nu tot aan de schouder uitgebreid.
Waarschijnlijk door gevecht met een andere kat.
Gisteren iemand met haar naar DA geweest, heeft ze antibiotica spuitje gekregen en ik moet haar een half tablet p/d Enrox 50 geven gedurende 8 dagen.
Ze eet en drinkt goed.
Ik begrijp niet hoe dat zo plots kan want de dag ervoor heb ik niks gemerkt aan haar pootje.
Ze gaat toch niet dood he? :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.1K

Het beste antwoord

Ontstoken vechtwonden kunnen enorm lelijk gaan ontsteken en zich snel ontwikkelen. juist als het toegedane wondje klein is, kunnen de nare bacteriën er niet uit en zien we vaak dat er in korte tijd een abces ontstaat. Grote wonden geven meestal minder risico op infectie, omdat alle troep er 'bloedt'.
In die gevallen van een kleine ontstoken wond is het van belang dat de wond de eerste dagen open blijft zodat de troep eruit kan en er een goed antibioticum wordt gegeven. Soms wordt geadviseerd de wond te weken in de Biotex (NIET in soda!).
De infectie heeft zich behoorlijk uitgebreid vertel je. Als deze niet overgaat door antibiotica is heel soms pootamputatie nog de enige oplossing. Klinkt heel eng, maar met een pootje minder kan een kat zich heel goed redden. Dit is wel in extreme gevallen hoor. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een kat overleed aan de ontsteking, dus dat zal niet gebeuren. Al weet ik niet hoe oud je kat is. Is ze al aardig op leeftijd dan kan de infectie een behoorlijke belasting zijn voor haar organen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je zei zelf al: door een gevecht met een kat. En waarschijnlijk heeft ze zelf ook aan haar wondje gelikt waardoor het misschien erger is geworden. Heeft de dierenarts verband om haar pootje gedaan? Want dat is nu wel heel erg belangrijk. Als ze goed eet en goed drinkt is dat een heel goed teken. Ik zou als ik jou was de kuur afmaken en het allemaal goed in de gaten houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zorgen dat de kat niet met haar tong bij de wond kan komen, anders verspreidt ze van daaruit weer bacterien en heeft de anti biotica ook geen zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wondje is minuscuul (niet te zien) en neen geen verband.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De toevoeging klopt niet helemaal, zeker niet wat betreft de antibiotica.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn dierenarts zei, dat ze het zelf maar schoon moest houden. Na de antibiotica likt ze er veel minder aan, net genoeg om het schoon te houden, maar niet zoveel dat het weer kapot gaat.
Het is idd belangrijk dat je kat zelf niet meer aan z'n pootje kan likken. Dit kan je voorkomen door bijv. Zo'n kapje om z'n nek te doen, die kan je gewoon bij de dierenarts halen. De kat moet daar altijd even aan wennen maar accepteerd de kap daarna wel. En zeker die kuur afmaken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat is lichamelijk erg sterk, en kan wel wat hebben.
De ontsteking zal zijn tijd nodig hebben om te genezen, maar met behulp van de medicijnen komt het best goed!
Of de kat moet op hoge leeftijd zijn, dan kan het wel even een spannende tijd worden.

Maar ik denk dat je jezelf geen zorgen hoeft te maken, en gewoon de tijd ervoor nemen, en bij twijfel toch weer de dierenarts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk komt dit goed, let op, als deze ontsteking open gaat (wat moet) moet je het goed uitspoelen en schrik niet want dit gaat ontzettend stinken! Dat uitspoelen moet je een paar avonden doen en wees niet bang het komt allemaal goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een ontsteking kan enorm snel gaan.

kattennagels zitten vol met bacteriën. omdat ze scherp en dun zijn komen er bij een krab van een andere kat bacteriën in het lichaam van de andere kat, waarna de huid meteen weer sluit (de dunne scherpe nagel)

de bacteriën zitten dus opgesloten in het lichaam en daar moeten antilichamen aan het werk om de slechte bacterie te overmeesteren.

het spuitje en kuurtje van de dierenarts zal je kat hierbij helpen.
je zal met een paar dagen verschil moeten kunnen zien.
wordt het ondanks het kuurtje erger, of zie je met een paar dagen geen verbetering dan moet je weer contact opnemen met je DA.

bij een grote ontsteking maken ze weleens een kleine opening waardoor het pus uit het lichaam kan (al dan niet m.b.v. een drain)
ook wordt er weleens geadviseerd het wondje open te houden zodat de troep af kan vloeien (heel onfris, korstjes moeten dan van de wond af gehaald worden)

je hebt voor nu gedaan want je kan doen, maar komt er geen verbetering neem dan weer contact op met je DA.

de kat eet en drinkt goed, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat ze doodgaat hoor.

beterschap met je kat!!!