Hoe leer ik mijn hond luisteren?

Ik heb een oud-Duitse herder van bijna 2
Perfect beest, super lief en luistert als de beste(puppy, À en B gehaald met 90%+ punten)
Maar het probleem is dat hij ZOVEEL gefocust is op andere honden en katten, om te spelen, dat hij niet komt als hij los is en een kat/hond ziet... Hoe kan ik dit veranderen of leren te komen als ik fluit/roep?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (10)

Als hij iets god doet een koekje of snoepje geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door hem/haar vaak te roepen en naar hem te fluiten probeer hem niet te belonen als hij/zij afgeleid is ;) En beloon ook niet alleen met lekkers maar bijvoorbeeld ook eens met hem/haar te knuffelen of te kroelen Veel succes verder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Als je roept moet je zeker zijn dat hij komt. Als je vaak roept zonder resultaat, ontkracht je het commando en wordt het nooit meer wat. Knuffelen is géén beloning als zodanig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem alleen maar snoepjes geeft wil hij dat alleen maar hebben als beloning je moet hem ook gewoon een aai kunnen geven ofzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaak roepen schiet niet op.
stel dat je roept, en roep, en roept en na de 6e keer luistert meneer/mevrouw herder een keer en krijgt ie wat lekkers. hond leer:
roepen wil wel 'iets' zeggen, maar ik doe gewoon mijn ding tot ik een keer naar de baas ga.
Je kan hem leren 'goed' los te lopen door buiten te staan met hem makkelijk beginnen ga op een klein afstand staan en hij aan de overkant roep hem en als hij komt geef je snoepje en zo ga je dan steeds verder. zo heb ik mijn hond ook leren luisteren mijn hond houd ook onzettend veel van spelen mijn hond komt ook als ik roep als hij dan niet komt dan roep ik harder maar hij komt meestal al bij de eerste roep wat ook helpt als hij braaf is geweest een snoepje geven na het uitlaten doe ik ook altijd succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hond snapt het achteraf niet meer als ie braaf is geweest en hier achteraf wat lekkers voor krijgt. dat neemt niet weg dat het een leuke afsluiter is natuurlijk voor baas en hond. als je na het wandelen wat lekkers geeft thuis zal je hond waarschijnlijk graag thuis komen na een wandeling, want dit is het moment wat je dus beloont. :)
Misschien heeft hij wat weinig afleiding in zijn leven of mist hij een maatje thuis. Een hond moet wel wat te doen hebben, zeker herders vervullen graag taken. Als dat moeilijk wordt kun je hem misschien een speelkameraadje geven. Dat hoeft niet perse een hondje te zijn; een jong katje of ratje vindt hij vast ook leuk.
Als hij vaak alleen is is het te begrijpen dat hij van geen ophouden weet als hij eindelijk een speelmaatje vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal helpt het als je met een lange lijn gaat werken.
De hond neemt een spurt naar de andere hond,maar deze keer kan hij niet verder.
Zodra je een andere hond ziet dan moet je op je hond letten en zodra hij de andere hond in de gaten heeft,zeg je volg en loop door,doet hij dit niet en hij neemt dan een run,dan ondekt hij dat hij niet verder kan als dat de lijn lang is.
Zo werken ze bij een hondentraining ook.

Vindt je het niet erg dat hij naar een andere hond gaat,dan roep je hem nadat hij even heeft gesnuffeld en gespeeld,luistert hij dan niet als je hem roept,dan gewoon doorlopen en je zult zien dan hij dan op een gegeven moment naar jou toe komt rennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vrouw had het zelfde met haar herder.
ze is niet naar puppycursus geweest, maar naar een cursus gehoorzaamheid 1+2.
daar leren ze volgen, afliggen enz, en leren ze het focussen en uitvallen af.
ze heeft er een hele fijne hond aan gekregen, hij loopt nu zonder riem naast haar op de openbare weg, kijkt niet meer om naar andere dieren en mensen, en heeft alleen maar oog en oor voor haar, en luistert ook goed naar anderen.
als ze een winkel binnengaat ligt ze hem af, zonder riem, en ligt daar nog steeds als ze er weer is ongeacht de tijd.
herders zijn nu eenmaal erfbewakers, maar na een cursus kan je er een moordhond aan hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
ze begon met die cursus toen hij bijna 2 jaar was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak creëren mensen onbewust iets negatiefs met het "Kom hier" commando. Vaak roepen ze dit en lijnen ze de hond aan. Op ten duur snapt de hond dat hij het veel leuker heeft als hij speelt met de hond, dan als hij naar zijn baasje toe gaat. Want dan moet hij aan de lijn. Vrijheid is voor de hond een vorm van affectie.

Je kunt zoals ik hierboven ergens gelezen hebt, de hond in een (bij voorkeur) afgesloten omgeving naar je toe roepen, en weer laten gaan. Dit een paar keer. Zo leert de hond dat het commando niet negatief hoeft te zijn. En uiteraard beloon de hond als hij dit goed doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, wat verbazend, ik kan me in je antwoord vinden :) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer genoeg kan ik die niet geven op jouw antwoorden, maar die punten komen nog wel! En bedankt!
Zoals je geleerd hebt op de puppy-cursussen is aandacht vragen en krijgen de basis. Jij moet de leukste zijn, maar met een herder moet dat geen probleem zijn, over het algemeen zijn ze zeer baasgericht. Andere hebben inmiddels al tips gegeven hierover om dit verder te trainen.
Geef hem wel regelmatig de kans om te spelen met andere honden en dan niet 5 minuten maar even een tijd lang ravotten. Zit hij midden in een spel met een hond, dan kan je niet verwachten dat hij gelijk komt.
Weer op een vervolgcursus gehoorzaamheid gaan doen is ook vooral voor een werkhond goed, hij moet dan zelfstandiger oefeningen doen waarbij hij moet nadenken en concentreren. En het is nog leuk ook!
Succes!
jodyenboyke
12 jaar geleden
eerst wat je NIET moet doen.
gefrustreerd raken of gefrustreerde signalen naar de hond geven zolang ie niet reageert op zijn naam (hier even Rex, van commissaris Rex dus)

Baasje: Rex! .... Rex!!! REXXXX!!!!!!
Rex .jajahhh, ben bezig, ik doe mijn ding)
Baasje; REXXXX!!!!!! REX kom HIERRRRR!!!!
Rex; pff... ja ff snel mijn ding doen nog, ik kom zo want hoor je wel)
baasje; (#$&#$ hond ook!!) KOM HIERRR verdimmes!!

#voorbeeld#!!!!!
Rex komt bij baas, krijgt een snauw, een ruk aan de halsband, moet spontaan gaan zitten en ik gaat aan de lijn
sommigen geven hun hond nog even een draai om hun oren zelfs.
Rex heeft geleerd: luisteren naar de baas betekent straf, én het is uit met de pret.
FAIL. je straft de hond dus af omdát ie luistert.

-oefeningetjes thuis.
de naam van de hond roepen bij leuke dingen (Rex, waar is de bal! pak de bal! of Rex wil je een koekje? of Rex, wil je eten?) antwoord krijg je niet natuurlijk, maar het gaat om de associatie. dit is thuis te oefenen en zelfbelonend gedrag.
Rex leert; ik hoor mijn naam, er is wat leuks te beleven dus ik reageer snel op mijn baas.

-oefeningetjes buiten.
waarschijnlijk is ook Rex te porren voor Rodi worst. dit in kleine stukjes snijden, in een boterhamzakje, en in je (jas) zak laten glijden.

- laat de hond zitten en als ie rustig is geef je een stukje worst.
#let wel, rustig zijn komt steeds terug, GEEN nieuw stukje worst voordat Rex luistert én rustig is!#
- Rex kijkt je nu aan en je zegt: Rex brááááf!! tegelijk met een stukje worst.
Rex geef nu je aandacht, blijft zitten.
dan pak je de riem, gaat zelf naar buiten over de drempel en laat de hond binnen wachten voor de deur.
Rex weer nu waar de worst vandaan komt, dus je pakt een stukje en houdt dit in je vuist onder je kin.
de hond kijkt je nu aan (oogcontact betekent aandacht van de hond) dan zeg je: Rex, kom! dit doet Rex (dat weet ik zeker) en hij gaat voor je staan om je aan te kijken (hier ben ik, ik luister!) en geef je nog een stukje worst.

Rex heeft in die korte tijd al HEEL veel verbanden gelegd (fast mapping) de WEET nu
Rex heeft in die korte tijd al HEEL veel verbanden gelegd en dus veel geleerd (fast mapping)

eind deel 1

deel 2 in reacties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
part 2 rex heeft geleerd
-mijn naam is Rex
-hoor ik mijn naam gebeurt er iets positiefs
-de baas roept mijn naam dus deze is interessant
-als ik naar mijn baas ga kom ik erachter wat dat leuks is
-ik geef baas aandacht
-door baas aan te kijken weet ook de baas dit
-als we elkaar aankijken word het interessant want hij ziet mij ook staan
-ik wacht al kijkend af wat er komen gaat
-maar moet wel rustig blijven
-de baas weet wat ik wil
-ik weet wat de baas wil
-als ik de baas tegemoet kom, dan komt hij mij tegemoet.
-ik krijg dus wat lekkers als ik luister
-en de baas heeft nog steeds lekkers bij zich!! ondertussen is Rex vergeten dat er ook dingen om hem een gebeurde, de aandacht was dus bij jou. vervolgens ga je naar een plek waar niet teveel impulsen zijn die Rex af kunnen leiden. Rex loopt wel naast je, niet voor je uit. (aandacht hebben voor de baas is dan lastig, de hond heeft automatisch meer aandacht voor de omgeving. dus kort houden, geen spanning op de riem (het is geen machtsstrijd) en bij kortte maar duidelijke correctie met riem gelijk weer de spanning van de riem. snuffelt Rex op zijn gemak wat aan de grond dan roep je Rex, kom! met het stukje worst in je vuist al tegen je kin. vind Rex het niet zo boeiend zeg je niets, maar haal je deze vuist kalm en rustig langs zijn gezicht en weer terug tegen je kin. Rex is wakker, kijk je aan, je loopt een stapje achteruit terwijl je zegt Rex,komt. doet ie dat geef je het worstje. dit herhaal je vaker, maar je rekt de tijd tussen aandacht krijgen van de hond en belonen. Rex moet aandacht wel vast houden tot de beloning.
gaat dit goed dan herhaal je, loopst steeds wat vaker achteruit, soms naar de zijkant soms draai je je oom, Rex moet iets moeite gaan doen nu om jouw aandacht te krijgen ipv anders om. nu ga je het veranderen. de vuist die tegen je kin gaat daar zit de worst niet meer in, deze zin in de andere vuist. zodra Rex weet dat oogcontact noodzakelijk is kan je dit veranderen. (je wil niet met worst onder je hoofd blijven lopen de rest van je leven)
de vuist is een herinnering aan wat lekkers, een hulpmiddel bij oogcontact/aandacht dus nog niet afschaffen. kijkt Rex van vuist tegen kin naar andere vuist/hand heen en weer mis je je doel (oogcontact) (op naar 3e en laatste deel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deel 3 (geen paniek, laatste deel) vervolgens ga je oefenen als Rex los is. speel wat met de afstand, verstop je zelf een keer, laat hem wat verder van je weglopen etc. als je de aandacht maar vlot krijgt bij het roepen van zijn naam! hier gaat het om. anders een stapje terug, kleine afstand en dit nog beter oefenen. vervolgens een honden speelplaats opzoeken. Rex moet eerst zitten, je aankijken, worstje krijgen. de riem af doen, blijven zitten, aankijken worstje krijgen. dan zeg je: Rex, vrij/toe maar (wat je gewent bent)
laat Rex zijn ding even doen! niet roepen maar even laten laten spelen.
toevalig kom je heel dicht bij Rex in de buurt als ie even niet volop in een spel zit, en roep je zijn naam, vuist onder je kin, en als hij je aankijkt steek je je hand uit en geef je worst.
ook hierin weer oefenen. spelen met de afstand, maar ook met het moment waarop Rex zijn ding doet, zodat de hoeveelheid aandacht voor jou opgebouwd wordt, en dat voor andere honden af laten zwakken
rek/speel ook hier weer met de tijd tussen roepen en aandacht van de hond tot de beloning. na de beloning loop JIJ weg niet de hond.
(anders komt ie gehaast naar je toe, houd je even in de gaten, neemt het worstje snel en gaat weer doen waar ie mee bezig was) verlaat je het hondenveldje, dan na het aanlijnen weer belonen, en op weg naar huis.
je moet tegen de aandacht voor honden op blijven concurreren :) dat is honden eigen dus hou jezelf voor Rex ook interessant als je de speeltijd afsluit. :) als Rex het onder de knie heeft kan je belonen met interval. bij een stukje worst gebruik je dan steeds meer je stem als beloning (goeeeed zoooo! dát is bráááf!!! etc) dit kan je bekrachtigen door een aai over de bol, klopjes, ff een kort momentje stoeien etc. doseer dit wel, als je hond snel enthousiast is bouw je weer een vorm van spanning op en worden andere dingen weer interessanter. het roepen kan je vervangen bekrachtigen met een fluitje, klicker, door te fluiten, net wat je wil. het gaat om de associaties die je legt, dus je kan dit overal aan koppelen in principe als je maar consequent bent hierin. een heel verhaal, maar hoop dat je er wat mee kan :)
succes met ehmm...... "Rex" :)
geef hem iets lekker of/en knuffel hem als hij het goed doet, of ga bukken en roep hem meestal komen ze en willen ze met je knuffelen