Wie weet hoe ik kan voorkomen dat mijn kitten weer buiten de kattenbak poept? Als ze niet zindelijk wordt, moet ze weg van mijn moeder!

Sinds vorige week dinsdag hebben we 2 kittens van 5 maanden oud. 1 dag nadat ze er waren heeft 1 van de katjes buiten de bak gepoept. Daarna zijn we heel erg met beide katjes bezig geweest om ze zindelijk te maken/houden door ze continu (na elke maaltijd en als ze hun behoefte leken te willen doen) op de bak te zetten. Dit ging goed, beiden plassen nu op de bak en 1 van de kittens poept ook gewoon. Echter, vanmorgen vond ik weer een hoopje poep naast de bak en ik weet dat dit niet van Mies is, die gewoon op de bak poept. Kan het zijn dat Mies de bak opgeeist heeft en dat ik voor Jopie, de niet-zindelijke kat, een extra bak erbij moet zetten? Of is Jopie gewoon nog wat onwennig, of is ze kritisch omdat het grint wel heel goedkoop is (20 kilo voor 6 euro)? Ik ben ten einde raad, want als ze binnen nu en volg wk dinsdag (dan verloopt hun garantie) niet helemaal zindelijk is, moet ze weg van mijn moeder, wat ik ook wel kan begrijpen, omdat we dit huis uiteindelijk willen verkopen en elders willen gaan wonen...

Toegevoegd na 9 uur:
Ik heb nu gezien dat Mies de bak opeist. Steeds als Jopie erop wil gaan, komt Mies erbij, waardoor Jopie niet rustig haar behoefte kan doen. En als ik haar dan weg haal is het al te laat. Morgen maar even een tweede bak kopen. Bedankt voor jullie tips!!!!!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, het getuigt mijn inziens niet van echte dierenliefde om een dier na de eerste de beste tegenslag maar weer "weg te doen". Waarom heeft je moeder dan ingestemd met 2 jonge poesjes? Die moeten nog van alles leren en dat kost tijd en vaak ook geduld... Krijgen ze wel inentingen enzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je ook gelijk in hoor meid, dat ze nog veel moeten leren en tijd nodig hebben. De eerste inenting hebben ze al gehad, de volgende volgt volgende week. 3 weken daarna worden ze gesteriliseerd. We hebben aan onze inmiddels overleden poes veel werk gehad op het laatst. Ze was niet meer goed zindelijk (was dan ook al 17 jaar oud) en dat heeft veel van ons gevraagd. Mijn vader is nog niet zo lang geleden overleden, misschien vindt mijn ma het ergens ook moeilijk om zich te hechten aan de kittens. En we willen op den duur verhuizen, ze is bang dat de dieren het huis afbreken (maar ik ben al veel bezig om ze op te voeden, hou zelf amper een leven over *zucht*). Ik heb haar ook al gezegd dat ik liever had gehad dat ze nee had gezegd voor de katten kwamen, dan dat ze nu ik er aan gehecht begin te raken, weer weg moeten. Dat vind ik veel erger. Maar ze is een beetje stug. Tja ook een friezin he :-p (Wel erg lief, ik wil dan ook geen slecht beeld van haar scheppen) Ze had me de katjes namelijk beloofd omdat ik het erg moeilijk heb met mijn vader's overlijden. Zucht, ik ga het haar straks vertellen als ze thuis komt van het werk en dan hoop ik dat ze het een beetje goed opvat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, het kwam een beetje raar over, vandaar mijn reactie. Ik snap nu wel dat je moeder andere zaken aan haar hoofd heeft dan een kitten die de boel versmeert. Het was misschien beter geweest een wat meer "ervaren" kat te nemen. Daar heb je minder werk aan. Maar ja, die kleintjes zijn ook zo schattig. Ik snap dat je daarvoor valt. (-;

Het beste antwoord

ideaal is voor iedere kat een bak, plus nog een extra.
eigenlijk heb je voor twee katten dus drie bakken nodig.
die bakken moeten ver uiteen staan, en op een rustige plek.
ook mogen de bakken niet in de buurt van hun eten en drinken staan.
idd na het eten en na het slaapje even op de bak zetten.
straf de kat in geen geval, dat werkt averechts.
goedkoop grit is geen probleem, je zal alleen misschien wat vaker moeten verschonen.

wel moet me van het hart, dat ik het onbegrijpelijk vind om te overwegen een kitten wat je nog geen week in huis hebt, al weer te herplaatsen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk, vind ik ook geen goed plan hoor, dat herplaatsen. Zie reactie bij friezin bovenaan. Bedankt voor de tip, was al zoiets van plan.

Andere antwoorden (4)

Zorg dat de kattenbak niet te hoog is voor de kleine katjes! Zodra ze buiten de bak iets doen, weghalen en in de kattenbak leggen (drolletje/papiertje met plas). En ieder een eigen bak wil ook wel werken. Neem als ze nog jong zijn liever geen dichte kattenbak, dat kan als ze wat groter zijn en al aan de bak gewend zijn. Zet de bakken op een zichtbare plaats!! Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk ligt het toch aan het grit, kittens van 5 maanden moeten er toch wel aan gewend zijn om op de bak te poepen i.p.v. ernaast. Ik ben het overigens met mijn voorgangster eens, dat 1 bak wat weinig is. Misschien kun je, voorlopig, een afwasteiltje neerzetten met ander grit erin, en kijken of dat werkt. En geef de dames inderdaad tijd om aan een andere omgeving te wennen! Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij Rieneke, dat je in jouw geval er minstens een kattenbak bij moet nemen. Bij mij gaan ze alledrie op dezelfde, maar dat is mazzel hebben.
Kan het dat Jopie moeite heeft met de bak? Is de bak te hoog om in te stappen, of wellicht te laag, zodat ze met haar kont over de rand heen hangt (presteert mijn oudste nogal eens). Of heb je een gesloten bak en vindt ze het deurtje eng. Mijn jongste is nu 1, maar weigert pertinent een bak met deurtje, vandaar dat ik de bovenkant eraf heb gehaald.
Het zou kunnen zijn dat Jopie het grit niks vindt, sommige katten zijn heel kieskeurig. Informeer eens waar je de katten vandaan hebt, wat voor grit ze hebben. Koop dit dan, gebruik het een week en ga dan langzaam het goedkopere grit er steeds meer doorheen mengen.
Voor de rest ben je al goed bezig door ze steeds op de bak te zetten.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een extra bak (met lage rand, eerst zonder overkapping proberen, als dat goed gaat kan die er weer op) op een veilige plek is inderdaad goed, verder kun je even in de gaten houden of ze rustig in de bak durven gaan. Ik ken nl. katten die elkaar aanvallen in de bak, waardoor een er panisch uit springt, tegelijk met de hele inhoud :-)