kun je een tuinhaard/ bbq zelf maken en zoja hoe?

met bakstenen of ander soort stenen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
5.7K

Antwoorden (2)

Ik had er ooit een van los gestapelde stenen met een rekje er tussen.
Leuk voor een avondje maar het schoot op den duur niet echt op.

Hier een link naar een site met een wat meer gedegen constructie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van alle soorten stenen kan je een tuinhaard maken, maarrrrrrrrrrrr!
Lang niet alle stenen zijn vuurvast.
Maakte ooit een openhaard van gebakken klinkers.
Dit zijn zeer harde stenen, aanvankelijk ging het goed, Een nieuwe haard moet je langzaam warmer stoken.
Iedere dag een beetje meer vuur.
Iedere dag wat warmer stoken.
Toen dacht ik, nu is het goed, flink hout er in en stoken.
De openhaard werd heerlijk warm en de schoorsteen trok goed( ook vaak een probleem).
Ploseling een harde scherpe knal en iets vloog voorbij mijn hoofd, toe nog een en nog een.
Wat bleek, die harde klinkers konden niet goed tegen hitte, en met een grote knal sprongen er steeds splinters af, die vloten je om je oren, levensgevaarlijk!
Later ging dat wel over, maar toch!
Toen heb ik betonklinkers gebruikt, dat ging veel beter.
Die kan je voor een bbq ook gewoon stapelen, blijft prima staan, een rooster er op en klaar.
Wil je een tuinhaard, dan zal je moeten metselen met vuurvaste cement.
Heel moeilijk is het de juiste schoorsteen te maken die voldoende trekt.
Tip, koop een kant en klare ijzeren tuinkachel met pijp en bouw hieromheen de stenen, ziet er leuk uit en als eenmaal de stenen ook warm worden, hgeb je het lekker warm.