Hoe lang doet een vogel erover om het nest te verlaten?

bij mij voor het huis is een nestje, en de vogelnestje zijn al sinds gisteren bezig om het nest te verlaten, dat wil zeggen gisteren is de eerste uitgevlogen en nu zag ik net dat de ouders weer eten naar het nestje brachten en zag dat er nog meer vogeltjes in zitten, ze gaan toch nooit meer naar het nest terug als ze er eenmaal uit zijn....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wonen
37.6K

Antwoorden (2)

Als het om Koolmeesjes gaat kan het soms 2 á 3 dagen duren voor de laatsten uitvliegen en daarna komen ze niet terug.
Vorig jaar had ik ook mussen en die willen nog wel eens een tijdje terug komen om er 's nachts te gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De koolmees broedt tussen april en juli.
Het bouwen van het nest duurt ongeveer een week. Daarna leggen ze ongeveer 1 ei per dag. Dit loopt op tot zo'n 8 à 10 eieren en dus evenveel dagen. Vervolgens duurt het uitbroeden van de eieren een week of twee en blijven de jongen daarna nog ongeveer drie weken in het nest voordat ze uitvliegen.

De totale broedduur vanaf het betrekken van de nestkast tot het uitvliegen van de jongen is dus ongeveer 50 dagen

Het uitvliegen van de jongen zal je niet vaak zien, een indicatie dat de vogels uitgevlogen zijn is meestal dat je de ouders niet meer ziet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Om de kans te vergroten om mezen te zien uitvliegen, is het allereerst nuttig te bepalen wanneer de eieren uitgekomen zijn en de jongen dus geboren zijn. Zonder in de nestkast te kijken kan dit op de volgende manier bepaald worden:
- als het vrouwtje en mannetje beiden vaak met voer in de nestkast in gaan dan is dit voor jonge mezen
- als de mezen tot na acht uur 's avonds doorvoeren. Normaliter slaapt het vrouwtje rond die tijd al.
Op de 20e of 21e dag vanaf de geboorte vliegen de mezen normaal gesproken uit. Als jonge mezen geboren zijn op een zaterdag, dan zullen ze 3 weken later uitvliegen op vrijdag of zaterdag. Er zijn uitzonderingen bekend waarbij de jongen na 25 of 26 dagen pas uitvlogen.
Jonge mezen zullen een dag of 3 voor uitvliegen al door de vliegopening naar buiten kijken. Mijn ervaring is dat de eerste mees de nestkast op eigen gelegenheid verlaat en niet door de ouders geroepen wordt. Zodra de eerste mees door de ouders ontdekt wordt, beginnen de ouders de andere jonge mezen te roepen. Het roepen van de ouders is dus een teken dat het uitvliegen begonnen is.