Wat is micro dons precies (dekbed) en is dit kwalitatief vergelijkbaar met echte dons?

Nu ik weet hoe men aan dons van ganzen en eenden komt wil ik alleen nog diervriendelijk dons of iets wat op dons lijkt. Diervriendelijk ligt alleen ver boven mijn budget (200€). Nu zag ik de term "micro dons" voorbij komen maar kon zo niet vinden wat dit nu precies is en wat de ervaringen zijn en of het vergelijkbaar is met echte dons. Ik hoef namelijk echt geen dons perse om het dons maar het voelt en ligt zo lekker en anders kan ik eigenlijk slecht slapen... Ik hoop op wat informatie :)

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
12.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed dat je diervriendelijk wil!
Houd er wel rekening mee dat echt diervriendelijk dons bijna niet bestaat en dat het erg moeilijk is om te checken of het wel echt diervriendelijk is. De dieren die er voor gehouden worden wel dood geplukt of alleen geknipt maar ze leven in erg erbarmelijke omstandigheden tot de dood hen helpt. https://www.wakkerdier.nl/persberichten/wakker-dier-roept-op-tot-boycot-dons Het is een oud artikel maar het meest uitgebreide wat ik vond. Er zjn wel nieuwere berichten ook over te vinden. Ik ben op synthetisch over gegaan..
Rieneke1
7 jaar geleden
Geweldig dat je dit dierenleed niet wil sponsoren, bedankt namens de dieren!

Het beste antwoord

Veel mensen denken dat microdons kouder en minder is dan echt dons, maar dat is een misverstand.
De vulling van dekbedden met microdons is net zoals de vulling van een donsdeken zeer licht en zacht. Synthetische dekbedden zijn lichter dan donsdekens.

Synthetische dekbedden zijn minder duur, maar gaan ook minder lang mee: zo’n tien jaar.

Het grote voordeel van synthetische dekbedden is dat ze praktischer zijn. Ze mogen in de wasmachine en soms in de droger en kunnen worden behandeld met middelen tegen bacteriën en microben. Dat is vooral goed nieuws voor mensen die aan een allergie lijden (bv. huisstofmijt) of die last hebben van astma of eczeem.

Toegevoegd na 5 minuten:
Microdons= dons van microvezels, meestal gemaakt van polyester.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :-)

Andere antwoorden (2)

Lijkt mij synthetische dons te zijn:
Micro dons is ideaal voor de koude nachten. Micro dons voelt net zo warm aan als een donzen dekbed. De vulling van synthetische dekbedden is gemaakt van 100% Micro dons en voelt lichter dan donzen dekbedden. Echter is het voordeel van deze dekbedden dat ze veel praktischer zijn. Tevens mogen deze dekbedden gewassen worden op 60 graden en mogen ze in de droger. Dit is ideaal voor mensen die last hebben van bijvoorbeeld astma of huisstofmijt.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :-)
Micro dons is een misleidende term. Dit zijn namelijk gewoon synthetische dekbedden (polyester) die niets met dons te maken hebben.
De voordelen van dons zijn dat het lichter is, een beter isolerend vermogen heeft en hele goede vochtregulerende eigenschappen. Het valt ook soepeler om je heen en is lekker fluffy. Ik ben zelf overgestapt van synthetisch naar dons en zou niet meer anders willen.
Ik vind het zelf ook prettig dat dons veel milieuvriendelijker is doordat het een natuurproduct is. Er komen geen chemische stoffen aan te pas bij de productie. En ik vind het dierenwelzijn net als jij ook belangrijk. Ik heb er zelf bij de aanschaf daarom opgelet waar het dons vandaan komt en of het aan bepaalde keurmerken voldoet, zoals bijvoorbeeld Oeko-Tex (geen schadelijke stoffen) en RDS (verantwoord dons).
Voor 200eu zal het misschien lastig zijn om een goed dekbed te vinden, maar ik denk dat het voor 250-300eu wel moet lukken. Je kunt ook een enkel donzen dekbed kiezen, dat is voordeliger dan 4-seizoenen. Een donzen dekbed is even een uitgave, maar dan kun je weer een jaar of 10 vooruit.