Mijn gaskachel doet het niet meer. De waakvlam gaat direct weer uit. Klopt het dat de thermostaat een los uiteinde heeft?

Mijn gaskachel gaat niet meer aan. Eerder heb ik de thermostaat al meer in de waakvlam moeten drukken waarna alles weer prima functioneerde, maar nu lijkt dat ook niet te werken. Ik kan er nu beter bij en heb geconstateerd dat het uiteinde van de thermostaat los zit. Om een (koperen?) draadje zit een manteltje, dat manteltje kan ik er zo af halen. klopt dat? en zo ja, wat anders zou er voor kunnen zorgen dat de gaskachel/waakvlam niet aan gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
30.2K

Het beste antwoord

Er moet een metalen draadje in je waakvlam zitten, dit is niet je thermostaat maar een beveiliging die het gas afsluit als het draadje niet heet genoeg is zodat je huis niet vol gas loopt als je waarkam uit is. (een thermokoppel)

Als de waakvlam uitgegaan is moet je ene behoorlijke tijd de starter ingedrukt houden, totdat de beveiliging warm genoeg is om de gastoevoer van de waakvlam open te houden. Kan wel een paar minuten duren.

Als na zeg 5 minuten de knop ingedrukt houden de vlam nog steeds uitgaat, dan is je kachel kapot en moet er een monteur bijkomen. Ik zou zelf niet gaan klussen aan gaskachels; dat kan gevaarlijke situaties opleveren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd! +

Andere antwoorden (5)

Zo te horen thermostaat na de knoppen. Voor een paar euro heb je een nieuwe en is zo gemonteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je thermokoppel is naar zijn grootje. Even naar Gamma en daar een universeel thermokoppel kopen.
Het is een inderdaad een koper draadje met een manteltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat jij thermostaat noemt, is denk ik een thermokoppel.
Met een draadje geeft ie aan de kachel door of de waakvlam brandt. Als het manteltje los is gelaten, dan mis je één van de twee aansluitingen waar de spanning op hoort te staan, en dan dooft de waakvlam de hele tijd.
Dus, draadje proberen te repareren (solderen?) of nieuwe thermokoppel kopen.
AWM
14 jaar geleden
Waarschuwing: denk aan Luik. Vervangen kost een iets maar niet vervangen kost mogen mensenlevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee, als het thermokoppel niet wordt vervangen, wordt het gas afgesloten. Dat lijkt mij juist bijzonder veilig!
Als je er geen verstand van hebt : niet zelf aan knoeien! Geef dan een paar cent extra uit voor een monteur (bellen en prijsopgave vragen). Gaskachels zijn gevaarlijk, niet alleen de gas maar ook koolmonoxide! We willen je hier graag volgende week ook nog terug zien.