Wat is de goede bodem voor Wilg en hoe plant je ze aan?

Ik heb het idee om kunstwerk te maken van Wilgen. Op den duur kan het dan een levend kunstwerk worden.

Nu woon ik in Emmen op de Hondsrug. De bodem waar ik ze wil aanplanten is licht-kleurige leem. In de omgeving zie ik geen wilgen aan de kant van de weg staan.
Nu lees ik wel op het internet dat wilgen en populieren het goed doen op leemgrond. Populieren staan hier wel.

Verder kan je gewoon met de grondboor een gat boren en ze daarin doen. (wel even de stam aan de onderkant wat beschadigen en schuin afzagen)

Hoor graag van jullie!
Gr Robert van Brummelen

7 jaar geleden
in: Tuin
2.2K
Rieneke1
7 jaar geleden
ze staan graag vochtig.
robert1986
7 jaar geleden
ok, het is daar wel vochtig denk ik... in de zomer weet ik het niet... leemgrond houd wel vocht vast... bodemwater is wel diep...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Met wilgen kan je weinig verkeerd doen.
Ik had in de zomer verse takken met blad liggen. Als test, veel te laat alsnog in de grond gestoken, daarna wel goed nat gehouden en ze gingen al snel nieuw blad vormen vlak voor de herfst. (zandgrond)

Antwoorden (1)

Wilg heeft voedselrijke grond nodig, en vooral veel vocht.
Boor een gat tot het grondwater, of als dat te diep zit tot ca. 3/4 meter. Zet daarin een verse tak van pakweg 5 a 10 cm dik aan de voet, en knip de zijtakken af. Het topje laten zitten. De tak stevig naar beneden drukken. Schuin afzagen kan, om hem dieper in de grond te kunnen drukken, maar voor de worteling maakt dat niet uit. Die groeien immers aan de zijkant uit de schors. Als je er een knotwilg van wilt maken, dan in het 2e of 3e jaar afzagen op de gewenste hoogte.