Hoe kan je dikke wilgentakken gebruiken?

Hallo mensen,

Binnenkort ben ik van plan een boomgaard te gaan aanplanten. Nu ben ik laatst aan het wilgenknotten geweest. Hierbij zijn een hele partij dikke wilgentakken vrijgekomen. Ik vraag mij af of je deze goed kan gebruiken als paal voor de aanplant van een fruitboom? Want wilgen takken blijven toch lang goed...Zou wel chill zijn want dan heb ik al gratis palen...

Verder is het beter om de bast te verwijderen?

groet,
Robert

Toegevoegd na 31 minuten:
En moeten de takken voor gebruik worden gedroogd?

7 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Het beste antwoord

Nee, geen goed idee. Wilgentakken worden gebruikt om te vlechten omdat ze erg buigzaam zijn. Hele dikke wilgentakken zijn dan wel niet erg buigzaam, maar zeker niet stevig genoeg om als steunpaal te gebruiken.

Bovendien, als je een wilgenteen in de grond zet, krijg je een nieuwe wilg. De tak zal gaan uitlopen en wortelschieten en daar is jouw appelboompje niet bij gebaat. De tak eerst laten drogen en/of bast verwijderen zorgt wel dat de tak niet meer zelf zal groeien. Maar dan kom je direct in het volgende probleem: wilgenhout is een erg zachte (want snelgroeiende) houtsoort. Dood wilgenhout in combinatie met vocht is binnen een jaar verrot. De stam van je appelboom zal de wilgentak overeind houden, niet andersom.

Kijk eens op marktplaats, daar worden nog wel eens partijen tweedehands boompalen aangeboden. Na een aantal jaren zijn de palen niet meer nodig en als ze dan nog goed zijn kun je ze ook zelf weer doorverkopen.
Inekez1
7 jaar geleden
robert1986
7 jaar geleden
Hallo,
Bedankt voor je antwoord. Ja dus voor een boompaal niet geschikt. Ik had wel op het internet gelezen dat dik wilgenhout vroeger veel gebruikt werd als paaltjes voor afrasteringen. Boerengerief hout noemden ze dat. Zou je de palen dan wel kunnen gebruiken als paal voor afrastering? https://www.jagersvereniging.nl/downloads/biotoopverbetering/knotten-2/ Ja, wilgenhout is wel heel zacht hout ja. Als je een wilgenhekje maakt lopen dan alle takken ook uit?
robert1986
7 jaar geleden
de dikke takken worden dan ondersteboven in de grond gezet
Ivana
7 jaar geleden
Er is hier een rotonde, waar ze een soort kunstwerk geplant hebben van wilgentakken. Dat kunstwerk loopt ieder jaar opnieuw uit en moet ieder jaar gesnoeid worden Erg leuk als wisselend object op een rotonde.
Inekez1
7 jaar geleden
"Zou je de palen dan wel kunnen gebruiken als paal voor afrastering?"
Een paaltje van 80 cm hoog waar een prikkeldraadje aan komt te hangen heeft natuurlijk veel minder te verduren dan een boompaal van 1,50 m (bovengronds) waar een hele appelboom in een storm aan gaat trekken.