Zitten bladluizeneitjes in potgrond?

Ik zet vaak planten in de tuin en deze lijken geen enkel luizenprobleem te hebben. een aantal weken later zitten deze helemaal vol.
Komen deze bladluizen dan uit de potgrond?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Rieneke1
7 jaar geleden
denk eerder dat de overgang (te) heftig voor ze is.

Antwoorden (1)

Nee, de eitjes zitten niet in potgrond, maar op bepaalde planten. Er zijn veel soorten bladluizen en elke soort heeft een eigen soort waardplanten waarop de eitjes overwinteren. Dat de luizen op jouw planten komen die eerst geen luizen hadden, kan komen doordat de luizen van planten in de buurt overlopen, of doordat gevleugelde bladluizen komen aanvliegen naar jouw planten.

"Luizen leven in kolonies op de onderkant van het blad. Ze hebben een heel bijzondere biologische cyclus: De eitjes overleven de winter in een beschutte plek op een aantal specifieke winterwaardplanten. In het geval van de groene perzikluis zijn dat bv prunus-soorten (pruim, perzik, vogelkers). In het voorjaar komen uit deze eitjes vrouwtjesluizen, die zich ongeslachtelijk vermenigvuldigen. Ze doen dat door rechtstreeks jonge luizen te baren, het eistadium wordt overgeslagen. Ook is er geen bevruchting bij nodig. Door deze wijze van voortplanting kan de populatie snel groeien. Na een aantal generaties bladluizen op de winterwaardplant, ontstaan er ook gevleugelde dieren. Die zoeken het luchtruim op, en belanden zo op een zomerwaardplant. De zomerwaardplanten zijn vaak de planten die we in onze moestuin hebben geplant. Aldaar aangekomen gaan de luizen weer kolonies van ongevleugelde luizen ontwikkelen.

In de herfst worden er ook mannelijke luizen gebaard. Er treed nu wel paring op, en er worden weer eitjes gelegd op de winterwaardplanten. Deze eitjes overleven de winter weer.

De ongeslachtelijke vermenigvuldiging kan erg snel gaan, waardoor je gauw een plaag hebt. Er kan zelfs overbevolking ontstaan, waarop er ook veel luizen met vleugels geboren worden. Deze verlaten de moederplant en kunnen op de wind een heel eind verder terechtkomen. Een hele generatie kan zich binnen 10-12 dagen voltrekken. "
Inekez1