ik heb nog een pot dekkende buitenbeits staan.Kan ik die gebruiken om tuinmeubels, die geverfd zijn ,na schuren,te behandelen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Antwoorden (2)

Ja, dat kan. Na schuren EN ontvetten ;-)
In de link staat stap voor stap hoe je dat het beste kunt aanpakken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tuinbeits kan prima gebruikt worden voor houten tuinmeubels.
Let wel op dat je het blik, als dit al eens gebruikt was, eerst ontdoet van het vel dat op de verf ligt en doe dat voorzichtig zodat er geen stukjes in de verf achterblijven.Het best steek je eerst de rand los met een plamuurmesje en tilt het vel eruit...laat het wel even uitlekken, verf is duur genoeg. Voeg er wat 'owatrololie' aan toe....dit maakt de verf weer goed vloeiend en is tegelijk een goed middel om hout te impregneren. Het hout wordt dan waterafstotend. Zijn de tuinmeubelen van metaal, dan is deze olie ook roestwerend!
Roer de verf goed door en zeef hem door een oude panty of een verfzeefje. vul hem dan in een schone pot.

Zorg dat de ondergrond van de meubelen vetvrij is en schoon. Repareer eerst evtl. gaten of scheuren met wat houtrotvuller en als het droog is, schuur de plekken dan goed in de richting van de houtnerf. Nieuwe tuinmeubelen ontvet je eerst, oude- borstel je goed schoon met een harde borstel en water met tuinmeubelreiniger aangelengd. Neem ze daarna af met schoon water en een zachte borstel en laat een etmaal drogen. Zit er nog oude verf op, schuur de meubelen dan eerst glad, zodat de verf goed 'pakt'.

Beits trekt heel snel in hout, dus je moet wel snel werken. Werk dan nat -in-nat om een kleurverschil te voorkomen. Strijk met de houtnerf mee en veeg druipers meteen weg. Laat de meubelen na de eerste laag opgebracht te hebben, eerst een etmaal drogen en schuur nogmaals licht op om een evtl. tweede laag aan te brengen. Over het algemeen zijn twee lagen voldoende bij niet nieuwe meubelen. Wacht daarna minstens een week voordat je het hout gaat schoonmaken met een reinigingsmiddel.
amc