Hoe kan ik zien of ik een appelboom of sierappelboom in de tuin heb?

Ik heb dus een appelboompje in de tuin staan van mijn nieuwe huis. Nu zitten er appels aan, maar ik weet niet of ik deze kan eten of niet.

Hoe kan ik dit zien?
Kan ik ze proeven om te bepalen wat het is?
Of is het gevaarlijk om een sierappel te eten?

7 jaar geleden
in: Tuin
5.8K

Antwoorden (2)

Dat kun je niet in één keer zien.
Sierappels zijn vaak wat kleiner dan consumptieappels.
Je kunt sierappels ook eten, al zijn ze daar niet direct voor bedoeld: ze smaken vaak niet zo lekker.
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Dus gewoon proeven en dan merk ik het vanzelf? Wat voor smaak heeft een sierappel dan?
SimonV
7 jaar geleden
Valt niet te zeggen: elke sierappel heeft een eigen smaak. Zelfs als de appel lekker smaakt, kan het een sierappel zijn...
Een foto kan misschien helpen?
SimonV
7 jaar geleden
Met andere woorden: als de appel erg klein is en/of bitter, melig of gewoon smerig smaakt, dan is het waarschijnlijk een sierappel.
Smaakt de appel goed, dan is het een lekkere appel... http://www.boomzorg.nl/upload/artikelen/bz413appels.pdf
SimonV
7 jaar geleden
Volgens Eddijst kunnen de grotere sierappels zelfs heel lekker zijn! http://www.startpagina.nl/v/huis-tuin/tuin/vraag/434943/appeltjes-malus-golden-hornet-eetbaar
Ritsuka
7 jaar geleden
gisteren getest, en ze zijn erg lekker :)
gewoon friszoet, beetje als Elstar.
Je kunt ze allemaal eten ; van geen enkele appel zul je acuut ziek worden. Sierappels echter zijn ontzettend wrang/zuur en nadrukkelijk niet geschikt voor consumptie.
Even wachten tot straks de eerste appels er af vallen, eentje (een stukje) proeven, en je weet het ;-)

Over het algemeen zijn speciaal voor de consumptie gekweekte appels groter ; echt hele kleintjes zou ik nooit proberen. Maar bij twijfelgevallen gewoon even proeven. Wel wachten tot ze echt rijp zijn (dus tot de eersten vallen), want onrijpe appels zijn natuurlijk NOOIT lekker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
wanneer gaan appels ongeveer vallen?
Ritsuka
7 jaar geleden
gisteren getest, en ze zijn erg lekker :)
gewoon friszoet, beetje als Elstar.